Aan dit kan ik me heel erg storen

Als je deze plaatje (rechts) van de drie hanen ziet (klik er op voor een grotere afbeelding) dan ga je natuurlijk om lachen. Humor toch? Maar er is iets waar ik me ontzetten aan stoor en nee dat is niet door het plaatje zelf, maar aan een reactie van iemand erop op Facebook. Zijn reactie gaat als volgt:

“all youneedislam .wat is dat .geef een dalil van alqur’an of hadith van rasul allah sallallahu 3alayhi wa sallam…of heb jij geen kennis”

Er staat dus:

“Islam-is-het-enige-wat-je-nodig-hebt (dat is de gebruikersnaam van diegene die het plaatje heeft geplaatst). Wat is dat? Geef een bewijs uit de Koran en tradities van de profeet vrede zij met hem of heb jij geen kennis?”

Hij is dus verontwaardigd door het plaatje en vraagt de plaatser er van om bewijs uit de islamitische bronnen te halen of het wel klopt dat een man ellendig/ mager wordt als hij het huwelijk intreedt nadat hij gezond en uitstraalde toen hij vrijgezel was…

Snap je me nu dat ik me dus enorm kan ergeren aan deze categorie mensen? Ik kan me hier echt aan storen. Verschrikkelijk voorspelbaar en gewoon irritant. Je mag het al raden als je mijn eerdere posten hebt gevolgd van wie dit soort reacties afkomstig zijn: juist………… typisch een reactie van een salafist.

Gebrek aan humor, gebrek aan diepgang en verbeelding. Zo een type zoekt in alles een islamitisch ‘bewijs’ en verklaring. In alles zien ze een probleem en zelfs als er geen probleem is, dan maken ze er wel een probleem van. Dit is echt zo typisch en daarom heb ik ook eerder geschreven dat salafisten obsessief bezig zijn. Ze overdrijven en zijn extremistisch, pietluttig en perfectionistisch. Het is dat ik uit respect de nick van deze persoon niet wil noemen, maar zijn nick alleen al spreekt boekdelen en vertelt je precies uit welk hout hij gesneden is als het gaat om het volgen van het geloof. Het is ook typisch want salafisten vinden dat je ook niet hard mag lachen. Volgens hun interpretaties, mag je mond niet wijd en breed openen tijdens het lachen. Bij hen moet je de slappe lach vermijden. wat slechts mag is een beetje glimlachen en dus je slappe lach zoveel mogelijk onderdrukken.

Mensen zeggen mij weleens of ik niet te hard ben tegen de salafisten en ik geef altijd als antwoord: ‘hoe hard ik ook tegen ze ben, zij spannen de kroon als het om hardheid gaat.’, want dit soort versteende denkers, zijn een enorme belemmering voor de vooruitgang van de moslims. De nadelen van het salafisme is ellenlang om die te noemen (zie een eerdere post van mij: Hoe herken je een salafist?), daarom ben ik er tegen. Ik vind dat er een groot bord voor het hoofd van de salafisten gehouden moet worden, anders blijven ze in hun illusies geloven, namelijk dat zij de waarheid in pacht hebben en de rest niet.

Moslims van de middenweg moeten de salafisten helpen wakker te schudden. Vriendjes- en struisvogelpolitiek is verleden tijd. Dat heeft alleen maar er voor gezorgd dat er een beeld over de islam is ontstaan die extremistisch, radicaal, terroristisch is et cetera. Ook heeft het geholpen tot het feit dat veel moslims niet weten welke kant ze moesten kiezen.  Of je moest een salafist worden of je neemt je geloof niet serieus. Niet dat dit correct is, maar dat is het beeld wat salafisten al te graag tot op het heden nog steeds creëren. Dit is ook de reden waarom het salafisme er niet in is geslaagd om het geloof bij de meerderheid jongeren aantrekkelijk te maken. Alleen diegenen op wie God genade heeft, hebben dankzij hun intellectuele vermogen en gezonde fitrah (natuurlijke aanleg om een goede mens te zijn) kunnen achterhalen dat er meer is dan enkel het salafisme.

Begrijp me niet verkeerd. Salafisten zijn ook gewoon moslims. Ze bedoelen het goed en hebben in principe een goed hart, maar aan een intentie heb je niet genoeg en al helemaal niet als het in een daad wordt vertaald die alles behalve verdraagzaamheid en vriendelijkheid bejegend. Salafisten zijn niet mijn vijanden, maar ik ben erg tegen hun wijze van denken en islam interpreteren. Ik wil ze helpen om van hun extremisme af te komen, maar ik weet uit jarenlange ervaringen dat ze meestal vrij stijfhoofdig kunnen zijn. Met hen in gesprek gaan heeft het negen van de tien keer geen zin, want zij gaan er vanuit dat zij als enigen de juiste islam volgen en dat de rest daarvan afwijkt. Of je bent liberaal in hun ogen geworden, verwesterd of je bent gewoon een ‘slechte’ moslim.

Moslims van de middenweg (al-wasatiyyah) moeten dit probleem niet onderschatten. Door de bagatellisering hiervan, hebben de salafisten de islam naar zichzelf toe gegijzeld en geclaimd. Vrijwel al het negatieve nieuws over de islam is direct afkomstig door het handelen van aanhangers van het salafisme. Of je nu aan Bin Laden (van de jihadistische salafisme) denkt of aan de blunders van Sharia4Holland/ Belgium tot aan de mufti van Soedi-Arabië; Abdel Aziz Al Sheikh die met de uitspraak kwam dat mannen mogen huwen met een tienjarig meisje (ik vraag me nog steeds af waarom hij niet 6 of 9 jaar van heeft gemaakt, maar pas vanaf haar tiende), het zijn allemaal groeperingen die het salafisme als methodologie hanteren.

Ik mis strijdbare moslims van de Middenweg die enkel God vrezen en durven afstand te nemen van het salafisme of terwijl: de islam van de Saoedi’s. Als we het salafisme niet voldoende aanpakken, dan zullen ze de aandacht naar zichzelf blijven trekken door de blunders die ze begaan zoals in de voorbeelden die ik eerder genoemd heb. De pers zal namelijk zich enkel richten op negatieve nieuws. Wat de meerderheid moslims die niet salafistisch zijn ook doen en hoe positief dat ook is, zal het nieuws dat niet halen. Goed nieuws is geen nieuws namelijk, maar we kunnen hier wel wat aan doen door eerlijk te zijn naar onszelf in plaats van vriendjespolitiek gedrag te vertonen. Gelukkig zijn er moslims aan de andere kant van de wereld die hier al mee bezig zijn, zoals in Egypte bijvoorbeeld waar de Moslim Broederschap altijd een sterke statement heeft en niet met de salafisten samenwerkt. Ook in Tunesië heeft de Al-Nahda partij die geleidt wordt door Rachid Al Ghanouchi als tegenhanger van het salafisme duidelijk afstand ervan genomen. Onlangs is er een bericht uitgekomen dat er in Rusland de Al-Wasatiya beweging die geleidt wordt door de prominente geleerde Youssuf Al Qaradawi in aanwezigheid van ongeveer 200 geleerden, hard het radicalisme en extremisme hebben veroordeeld (klik hier voor het bericht). Het werd tijd dat moslims van Nederland ook zo’n statement moeten nemen zodat ze niet de indruk achterlaten dat de enige echte islam de islam is van het salafisme, want daarmee dragen zij ook bij dat verkeerd beeld en dat moeten we niet willen.

Moge God de gemeenschap van Muhammed behoeden van extremisme en haar een cocktail van vroomheid en humor bezorgen.

Badr Youyou

