Is het ethisch verantwoord dat Holleeder een column krijgt in Nieuwe Revu?

Zoals iedereen het weet, gaat Willem Holleeder columns schrijven in Nieuwe Revu. Het is uiteraard zijn recht om dat te doen en het valt ook onder de vrijheid van meningsuiting en vrijheid om de keuze te mogen maken van de Nieuwe Revu om hem die kans te geven. Desondanks zet ik hier mijn vraagtekens bij en wil ik een belangrijke aspect hierover bespreken.

Als moslim bekijk ik dit vanuit een islamitische perspectief, maar vooral ook vanuit mijn gezond verstand. Doordat de Nieuwe Revu Holleeder toeliet om bij hen een column te schrijven ging een lichtje bij me branden.

De eerste vraag die bij mij opkomt is: waarom doen ze dit? Hoogstwaarschijnlijk omdat Holleeder een bekende crimineel is die landelijk bekendheid wierf dankzij zijn verleden uiteraard. Je hoeft niet een Einstein voor te zijn om te weten dat ze dit gedaan hebben voor het geld. Hoe meer lezers, hoe meer geld. Commercieel gezien is dit geniaal bedacht, maar de tweede vraag is: is dit wel ethisch verantwoord?

In dit geval haal ik als moslim de islam er bij, want de wet kan hier geen antwoord op geven. Sterker nog: de wet heeft hier ook weinig over te zeggen. Zelfs als je zou leven onder een islamitische staat waar er zogenaamd geregeerd wordt met islamitische wetten is het nog steeds niet verboden om te mogen schrijven voor een blad als je een ex-crimineel of nog steeds een crimineel bent.

Maar wat zegt de islam in het algemeen hierover? Los van het feit dat het plegen van misdaden in de islam niet toegestaan is, komt er ook nog iets anders bij kijken. Je mag volgens de islam ook geen criminaliteit aanmoedigen, maar juist verafschuwen. Ook mag je niet met criminelen omgaan, maar ze juist veroordelen en overdragen aan justitie. Tenzij iemand een ex-bajes klant is die zijn criminele verleden afgezworen heeft en daar niets mee te maken wilt hebben. In de islam gebruiken we daar de term ‘attawba’ voor en dat betekent: oprechte berouw. Zo’n persoon zou vergeven kunnen worden door de samenleving indien hij bewezen heeft dat hij op het goede pad is en vooral het goede voorbeeld geeft zodat mensen van zijn verleden kunnen leren.

Waar ik naar toe wil komen is het volgende: ik vind het onverantwoord dat Holleeder een column krijgt in de Nieuwe Revu. De nadelen hiervan zijn naar mijn mening groter dan de voordelen. De gevolgen zijn o.a. dat hij te veel krediet krijgt. Dat houdt in dat hij o.a. begrip gaat krijgen en het is een vorm van beloning aan een ex-bajes klant. Hij gaat geld verdienen dankzij zijn criminele verleden. Dat is een groot contrast als ik denk aan veel burgers die elke dag hard moeten werken om met moeite hun huur en zorgverzekering te betalen…

Daarnaast geef je hiermee een slecht signaal af naar de buitenwereld. Voornamelijk mensen die in aanraking komen met justitie gaan Holleeder nog meer bewonderen en respect voor hem uitbrengen. Hij wordt de nieuwe Scarface, maar dan op zijn Hollands.

Mensen die ethisch verantwoordelijk zijn zouden niet blij mee zijn dat hij een vaste column krijgt. Ik ben er niet tegen dat hij zelf een boek gaat schrijven, maar mensen die om de samenleving geven zouden hem niet moeten aanmoedigen, maar juist vanuit hun verantwoordelijkheidsgevoel vooraf distantiëren van wat hij gaat schrijven zodat ze hem niet te veel krediet geven.

Denk aan zijn slachtoffers en al die mensen die dankzij hem sterk benadeeld zijn in hun leven. Die zien hem succesvol worden over hun rug en zelfs een beter leven gaat krijgen dan zij omdat hij zo berucht is geworden. Probeer in ieder geval met de slachtoffers mee te leven die hier niet blij mee zijn.

Ik vind het persoonlijk geen goede ontwikkeling dat Nieuwe Revu hem deze kans geeft. Hun doel is geld verdienen, maar ze staan te weinig stil bij het feit dat ze hiermee veel mensen kwetsten en ook vooral dat ze op deze manier criminaliteit belonen. Het kan zijn dat als ik zelf geen moslim was, dat ik dan wellicht geen kwaad hier in zag, maar gelukkig leef ik bewust naar de ethische regels van de islam om hier toch bij stil te staan. Hiermee wil ik niet zeggen dat mensen die geen moslims zijn onverantwoord zijn, want zij hebben ook een boerenverstand gekregen om net als ik zoiets te kunnen concluderen.

Maar blijkbaar loont het wel als je crimineel wordt.

Badr Youyou

