Maagzuur en de farmaceutische industrie

Sinds kinds af aan heb ik mijn hele leven last gehad van maagzuur. Eens in een maand, hield de maagzuur een paar dagen achter elkaar niet op. Vooral als je iets eet wat zurig is, of zwaar is en ook tijdens de ramadan bijvoorbeeld bij het verbreken van het vasten. Het is een brandend gevoel die je zowel in je maag als in je slokdarm voelt. Het stijgt langzamerhand naar je keel en je krijgt daardoor geen eetlust meer.

Een gastroscoop

Jaar in jaar uit ging dat zo bij mij. Ik heb vlak nadat ik in Nederland kwam wonen in 1995 ook een onderzoek laten doen en werd er door middel van een gastroscoop (zie foto) in mijn maag gekeken en een monstertje afgenomen voor onderzoek. Niets hielp. Het enige wat ik destijds kreeg was dat ik o.a. goed, rustig moest kauwen en zuurremmers om het zuur in te dammen te gaan gebruiken.

Een onvergetelijke dag

Op een dag in 2005 zat ik voor het beeldscherm van mijn computer naar het journaal te kijken. Ik zag dat twee Australiërs de Nobelprijs hadden gewonnen voor het ontdekken van de maagzuurbacterie (ook weleens maagzweerbacterie genoemd). Ik wist even niet wat ik hoorde. Ik dacht: ‘Wat? Maagzuurbacterie? Wat heeft maagzuur toch te maken met bacteriën?’. Als nieuwsgierige die van alles leest, nam ik van tevoren aan dat er geen micro-organismen kunnen bestaan die het zuur van de maag kan overleven. Maar ik had het blijkbaar mis. Ik ging direct op het internet uitzoeken wat die maagzuurbacterie nou precies inhield. Wat bleek: de maagzuurbacterie bestaat echt en het heet helicobacter pylorie. Ik was helemaal versteld en geloofde niet wat ik allemaal gevonden heb. De symptomen waren precies hetzelfde als wat de meeste mensen met maagzuur ervaren. Dit gold ook voor mij. Opeens was ik enorm enthousiast. Ik las van alles over de bacterie en op een avond wist ik opeens veel over. Met mijn liefde voor biologie in het algemeen maakte dat het onderwerp nog leuker en interessanter.

De helicobateriën in het groen aan de wand van een maag

Ik weet nog dat het op die dag al te laat was om de huisarts te bellen. De volgende ochtend was het eerste wat ik deed een afspraak met hem maken. Toen ik daar aankwam, heb ik verteld dat ik dus last heb van maagzuur. Ik heb hem uitgelegd dat ik sterk het vermoeden heb dat ik de helicobacter pylorie draag. De huisarts probeerde op de eerste instantie deze theorie van mij makkelijk weg te wuiven en zei dat hij dat niet denkt, maar dat hij mij wel zuurremmers wil aanraden. Ik als persoon die niet op zijn mond is gevallen, keek hem recht aan en zei: ik dring er op aan dat u mijn bloed laat afnemen en onderzoeken naar de bacterie. Toen hij zag dat ik menens was, maakte hij voor mij een afspraak met het laboratorium. Een week daarna belde de huisarts mij terug voor een nieuwe afspraak. De resultaten waren binnen namelijk. Ik ben daarnaar toe gegaan. Zijn blik vergeet ik nooit meer! Hij schudde mijn hand en keek mij even stilzwijgend aan. Toen zei hij: ‘Ze hebben de maagzuurbacterie bij u aangetroffen!’. Ik keek heel erg opgetogen, maar tegelijkertijd verbaasd en zei: ‘echt waar?!’. De huisarts gaf me destijds 3 soorten medicijnen. Als ik het me nog goed herinner waren twee daarvan antibiotica’s die de bacterie doden en de derde een zuurremmer om het zuur tijdens de behandeling die een week duurde te neutraliseren. Raad eens wat? Sindsdien tot op heden heb ik alle lof zij God nooit meer last gehad van maagzuur!

De Farmaceutische industrie en maagzuur

Volgens onderzoek hebben 80 % van de mensen die uit ontwikkelingslanden komen last van maagzuur en maagzweer die te maken heeft met de helicobacter pylorie. De twee Australiërs die de bacterie in 1981 ontdekt hadden, kregen destijds tegenwerking en werden niet geloofd totdat één van ze de bacterie zelf opnam en met een logboek de ontwikkelingen goed in de bijhield. Hij heeft zichzelf behandeld en hij was ook genezen. Het duurde jaren dat hij erkend werd en ontvingen voor zijn revolutionaire ontdekking pas in 2005 de Nobelprijs.

Wat ik met dit verhaal wil vertellen is dat ik uit eigen onderzoek, er achter ben gekomen dat destijds en zelfs tot op heden lang niet alle huisartsen of mensen uit de geneeskunde wereld op de hoogte zijn van deze kennis. Of dat ze deze kennis wel allemaal hebben, maar dat er iets niet klopte aan de wijze waarop sommigen medicijnen voorschrijven. Ik ontdekte dat veel mensen last hadden van maagzuur (en nog steeds), maar  nog lang niet allemaal onderzocht werden voor de bacterie. Tot op heden krijgen ze nog steeds alleen maar zuurremmers die heel prijzig zijn. Wie hier het meest van profiteert is de farmaceutische industrie en voornamelijk het bedrijf Bayer. Wie van ons kent de maagzuurremmer Rennie niet? Op tv zie je af en toe hier een reclame over. Het is een bekende zuurremmer waar Bayer tientallen miljoenen aan verdient.

Nadat ik met succes behandeld werd heb ik sindsdien een tiental mensen die ik tegenkwam geadviseerd om zichzelf te laten onderzoeken of ze de bacterie dragen. Zonder te overdrijven hebben al diegenen die mijn advies volgenden ontdekt dat hun maagzuur veroorzaakt werd door de helicobacter pylorieGodzijdank, zijn ze nu allemaal genezen en hebben geen last meer van maagzuur op één vriend na die de behandeling niet nauwkeurig volgde. Jammer genoeg een heleboel andere mensen hebben uit zelfverwaarlozing niet doorgezet om hun maag te laten onderzoeken. Dit laatste heb ik ervaren met enkele landgenoten die simpelweg nonchalant hierover deden en bleven gewoon op hun oude patroon doorgaan door Rennie of andere perdure maagzuurremmers te blijven slikken.

Ik adviseer iedereen van harte die last heeft van maagzuur of dat je een ander kent die daar last van heeft hiervan op de hoogte te houden. Je ouders bijvoorbeeld of een familielid, je eigen broer of zus et cetera die zijn of haar hele leven last heeft van maagzuur om hem te adviseren onderzoek te laten doen naar de bacterie. Adviseer die persoon om naar de huisarts te gaan en aandringen op een onderzoek door zijn bloed af te nemen of speeksel achter te laten. Maar dring vooral op aan dat ze onderzoek moeten doen naar de bacterie en noem het bij de naam! Anders gaat de huisarts je zuurremmers geven waar je niets aan hebt! Behalve tijdelijk je maagzuur te neutraliseren.

De farmaceutische industrie en voornamelijk de gigant Bayer verspreidt deze informatie niet. Tot op heden staat er niets hierover op hun website en ze propageren er volop dat je Rennie moet gebruiken. Lees hier meer over door hierop te klikken:

Bayer: Wat zijn de oorzaken van brandend maagzuur?

Ik ben op de site van Bayer geweest en bij de oorzaak van maagzuur zetten ze ook niet dat je voor de zekerheid je huisarts moet raadplegen of je de bacterie hebt of niet. Ze zetten algemene ‘oorzaken’ er bij die de meeste mensen kennen (zie de link van zojuist). De farmaceutische industrie heeft er baat bij dat je denkt dat maagzuur wordt veroorzaakt door alleen maar te snel eten, te veel koffie drinken en dat je niet goed kauwt of ongezond eet en dergelijk. Alhoewel al deze zo juist genoemde zaken maagzuur aanwakkeren, maar ze zijn lang niet DE oorzaak van maagzuur. Uiteraard is er ook maagzuur die niet door de bacterie veroorzaakt wordt, maar ik weet uit de studies en statistieken die er gedaan zijn dat 90 % van mensen die uit ontwikkelingslanden komen, de maagzuur wel bij zich dragen en dat ze gewoonweg niet over deze informatie beschikken. Ga dus snel naar je huisarts of adviseer dat aan diegene die je kent die daar last van heeft. Maak jezelf of de mensen om je heen gelukkiger.

Verspreid deze informatie als je het gelezen hebt op Social Media.

Klik hier om meer over de helicobacer pylorie te lezen.

God’s vrede zij met iedereen.

Badr Youyou

