Superfreaks en totale controle

Terwijl ik op Facebook zat te surfen kwam ik een topic tegen van een moslima die het boek wat je hiernaast ziet had aangeschaft. Ik wilde een korte reactie achterlaten op de topic, maar het inspireerde mij om daar wat meer over te schrijven.

Dit is typisch een boek die door Saoedische pro-monarchie salafistische imams wordt geschreven. Zo een boek net als een heleboel andere boeken brengen meer nadelen dan voordelen met zich mee. Wie mijn waarschuwingen over het salafisme/ wahabisme leest, weet inmiddels dat ik daarin verteld heb dat salafisten zich veel met pietluttige zaken bezig houden. Ze maken de islam als een soort controle freak geloof. Alsof God net boven je hoofd hangt en Hij zit alleen maar te wachten wanneer je de fout in gaat. Het gaat zover dat moslims vragen stellen zoals: ‘wat moet ik doen als ik naar een instantie bel en ik hoor tijdens het wachten een muziekje?’ Fatwa’s over Mickey Mouse, Barbiepoppen en Pokémon, dat vrouwen geen komkommers mogen kopen, dat vrouwen geen auto mogen rijden omdat het niet goed is voor hun baarmoeder… ellenlange en bizarre fatwa’s waar je versteld van staat.

Het beleid van het salafisme is moslims volledig onder de controle te krijgen zodat ze alleen maar met zichzelf bezig houden en niet naar de maatschappelijke problemen kijken in een bredere zin. Hiermee bedoel ik te zeggen dat salafistische imams alsmaar op de schuldgevoelens inspelen van moslims en tegelijkertijd hebben ze als doel de macht en monopolie te behouden over de gedachten van de massa. Ze laten je graag bang worden en schuldig voelen 24/7 onder het mom van ‘taqwa’ (Godsvrezendheid). Bij alles wat je doet in je dagelijks leven moet je je snel schuldig voelen en bang worden of je iets wel of niet goed doet. Waar hun imams (meestal door Saoedi-Arabië gefinancierd) vooral mee bezig zijn in hun lessen is zich richten op het leven van de individu in de privésfeer. Wat je wel en niet moet doen als moslim, waar je op moet letten et cetera, maar zelden dat ze iets vertellen over de corruptie van hun eigen Saoedische regering of lokale overheden. De lessen gaan alleen maar over jou als burger, wat je niet goed doet. Constant waarschuwen voor je fouten, over je zwakke iemaan (gelovigheid). Ze wekken bij je het gevoel dat je nooit goed genoeg bent om zo doende jou de grond in te boren. Op deze manier blijf je je hele leven schuldig voelen als moslim. Je doet het nooit goed in de ogen van God, maar ondertussen worden de hoofdschuldigen beschermd en buiten beschouwing gelaten.

Als het aan de wahabisten ligt, dan willen ze liever dat je zelf niet nadenkt en dat je alles toetst door alles aan hen over te laten. Om meer over die leer te weten, lees de volgende columns hierover:

Hoe herken je een salafist?

Een van de ontkenningen waarop ik mijn mede moslims betrap

Wat hebben de Rothschilds, Israël en het Wahabisme met elkaar te maken?

Het werd tijd voor de islam van de middenweg

Laat een ander niet oordelen wat goed voor je is

Je kan het beste zulke boekjes vermijden, want die maken je onnodig bang en spelen sterk op je schuldgevoelens die ze aanwakkeren. Een heleboel moslims zijn door het salafisme depressief geworden, dat sommigen zelfs daardoor het geloof hebben verlaten. Het salafisme is ondragelijk. Het rooft je geest en je energie zonder dat je het zelf in de gaten hebt. Kies daarom voor de islam van de middenweg. De islam van de Saoediërs is niet de standaard islam. Zoek verder op het internet dan zul je betere geleerden tegenkomen die jou veel beter inspireren en blij maken dan de depressieve angstzaaierige lessen of fatwa’s van imam’s die van jouw leven een gevangenis willen maken.

Badr Youyou

