Een ode aan mijn geliefde profeet

Geliefde profeet,

Excuseer mij mijn geliefde dat ik je ga tutoyeren al ben jij de enige mens op aarde die ik boven iedere leider, koning, president, ouder of keizer stel.

Mijn geliefde, jij bent de U zelve. Maar ik wil je nu tutoyeren omdat ik zo graag dicht bij je wil zijn. Omdat ik uit wanhoop naast je wil zijn. Omdat ik een deel van je wil zijn. Omdat ik graag je geur wil ruiken en je zuivere en reine zweet die je hebt gezweet voor je gemeenschap wil aanraken. Ik ben nu heel egoïstisch en ik wil je voor mezelf hebben. Ik wil tegen je spreken alsof ik een deel van je ben en niet slechts als een onbekende persoon die tegen zijn leider spreekt.

Excuseer me mijn geliefde, ik wil je graag dicht bij me hebben, want ik heb je niet anders gekend. Want voor mij ben je meer dan slechts een leider. Een gewone leider beveelt en wordt gevolgd, maar jij deed meer bij mij dan slechts bevelen en gevolgd worden. Hoe kan het anders, want jouw naam herhaal ik dagelijks tientallen keren in mijn gebeden. Hoe kan het anders, want telkens als ik met mijn neus en voorhoofd op de grond lig en me richt tot God herhaal ik steeds je naam. Mijn geliefde profeet, je hebt me verslaafd aan je gemaakt met je nobele manieren en karakter…

Oh jij die genoemd werd als de wandelende Koran. Oh jij mijn geliefde, ik tril alleen al als ik God’s woorden reciteer waarin Hij getuigt dat je een nobele karakter hebt. Hoe kan ik je dan slechts als een leider zien. Door jou rein ik mezelf vijf keer per dag omdat je me dat hebt geleerd. Door jou bid ik tot de Schepper omdat je me leerde hoe ik moest bidden. Jij hebt de meeste last gedragen en niets voor teruggevraagd, zodat jouw boodschap doorgegeven zal worden aan miljarden andere moslims. Hoe kan ik je slechts zien als een leider terwijl je mij alles hebt gegeven wat geen enkele mens mij heeft kunnen geven? Jij was het die mij weerhield in mijn jonge jaren om buiten doelloos rond te hangen.

Oh geliefde profeet, je fascineerde mij met je betoverende woorden om te blijven lezen over je leven en wat je allemaal zei. Oh geliefde, jij was bij me op die dag toen ik bijna in de verleiding kwam om voor het eerst te gaan roken, maar dat niet deed. Jij weerhield mij met jouw woorden: ‘Doe jezelf niet en anderen geen kwaad’. Oh mijn geliefde, ik hield me altijd sterk en was een stoere jongen van de buurt die nooit tranen liet zien, maar jij liet makkelijk tranen bij me los als ik las over de zware lasten die je omwille van je gemeenschap droeg en ook bracht je bij mij tranen als ik je afscheidsrede las en me probeerde voor te stellen hoe je dat deed. Tegen iedereen deed ik stoer, maar slechts een paar woorden van jouw kregen me klein en nederig.

Oh geliefde profeet van me, toen mijn ouders niet bij mij in de buurt waren om mij manieren te leren, leerde jij me om me te gedragen. Je leerde mij in mijn vroege jaren om niet arrogant te zijn, om me niet te vertonen en mezelf boven te stellen dan anderen. Jij was er voor mij toen ik al deze manier van je leerde. Jij leerde mij wat bescheidenheid is. Oh geliefde profeet, jij leerde mij hoe ik met mensen om moest gaan en dat ik niet achter iemand’s rug moest praten. Oh geliefde,  als kind heb ik vaak gelogen maar jij trainde mij later om niet te liegen. Je leerde mij dat ik God moest vrezen bij alles wat ik doe, om mijn zwakte te ontdekken, om van mensen en om van dieren te houden.

Mijn geliefde profeet, wat brak ik toen ik las dat kinderen naar je toe renden wanneer je ergens aankwam. Jij als leider van de gelovigen aarzelde niet om te knielen en jezelf te stellen tot het niveau van kinderen om ze serieus te nemen. Mijn geliefde wat was jij zo voorbeeldig tegen over iedereen dat zelfs Thawbaan op een dag moest huilen omdat hij je maar één dag miste. Oh mijn geliefde, jij was de enige die in iemand’s ogen kon zien dat hij honger had en hem meenam naar huis om hem eten te geven zodat jij die nacht zonder eten sliep. Oh mijn geliefde door jou ben ik meer van katten gaan houden toen ik las dat er een kat op je gewaad lag te slapen in de moskee, maar om hem niet wakker te maken, scheurde je dat stuk gewaad waarop de kat lag zodat hij niet verstoord wordt. Oh mijn geliefde profeet, wat was je zo genadig met alle dieren dat je zelfs boos werd om een ezel die gebrandmerkt werd.

Oh mijn geliefde wat was jij geduldig met iedereen en zelfs met je ergste vijanden. Oh mijn geliefde ondanks je grote leiderschap, liep je er bij als een van de mensen die ook nog eens armer was dan de armsten van de moslims. Mijn geliefde, jij zag altijd als eerste de zwakkeren en de behoeftigen en oh wat was jij als eerste erbij wanneer mensen in nood waren. Mijn geliefde, jij leerde mij om elk soort werk te verrichten nadat ik las dat jij altijd voor het werk koos die anderen niet graag deden omdat ze zich daar te trots voor voelden.

Mijn geliefde profeet, wat heb je mij ontroerd toen ik las dat je trouw bleef bidden voor je overleden vrouw Khadija en dat je haar graf regelmatig bezochte. Je bleef altijd bidden voor je metgezellen die voor jouw zaak zichzelf hebben opgeofferd. Oh mijn geliefde profeet wat was jij zo rechtvaardig naar iedereen en niemand discrimineerde dat je zwoor dat als zelfs jouw geliefde dochter Fatima iets stal, dan zou je haar met dezelfde straf straffen als een ieder ander. Mijn geliefde profeet wat was je zo romantisch toen ik las dat je uit dezelfde beker dronk waaruit je geliefde vrouw Aisha dronk en ook nog eens precies uit het plekje van de beker waar haar lippen waren… Oh mijn geliefde wat was je zo zachtmoedig met je christelijke en joodse buren voor wie je altijd zorgde. Wat heb je me geraakt toen ik las dat een van de joodse buren die jou haatte dagelijks afval bij de ingang van je huis gooide maar nooit wat van zei. Je pakte dat afval met je eigen reine handen en legde dat ergens ver neer. Dagelijks deed je dat totdat je op een dag merkte dat die jood geen afval meer gooide en wat deed je mijn voorbeeldige geliefde? Je ging bij hem op bezoek om te kijken wat er met hem aan de hand was. Daar was je mijn geliefde, je zat aan zijn hoofd en vroeg hoe het met hem ging. Door jouw gedrag mijn geliefde heeft hij in jouw aanwezigheid de geloofsgetuigenis afgelegd.

Jij bekommerde om iedereen mijn geliefde profeet en je vroeg nooit van iemand iets terug. Oh mijn geliefde en mijn meester. Jij gaf een hart aan wie geen hart had. Jij opende de ogen van mensen die op donkere paden liepen. Jij bent de volle maan in een nacht waar een olielamp overbodig is. Mijn geliefde profeet, je bent het licht in een donkere plek. Je bent een niet te vervangen rijkdom. Je bent de wind die het stof wegwaait. Jij bent mijn leidraad, mijn voorbeeld, mijn opvoeder, mijn meester, mijn trots. Jouw naam heb ik gegrift in mijn hart en er is niets wat dat weg kan krassen. Als het erop aankomt dat iemand dat bij mij wil doen mijn geliefde profeet, dan weet ik dat het de dag is dat ik nog dichter bij je zal komen waarin mijn ziel bij jou getild zal worden.

Wat hunker ik naar je mijn geliefde profeet, wat wil ik zo graag je blik zien, je stem willen horen, bij je willen zijn, naast je willen zijn. Wat wil ik graag jouw kussen zijn mijn geliefde profeet waarop je je hoofd kan leggen. Voor jou mijn geliefde profeet heb ik alles over om je reine hand te willen kussen, om je te bedanken voor jouw licht, om je te bedanken voor je offer en voor de keuze die God heeft gemaakt om jou als de zegel der profeten te zijn.

Mijn geliefde, je lag op je sterfbed zonder bezittingen terwijl je de leider des leiders was. Je lag daar op je sterfbed in een bescheiden huis van klei, op een harde oude tapijt. Je lag daar mijn geliefde en je wist dat je laatste dag dichterbij kwam. Je bekommerde om de laatste muntstukken die je nog thuis had en beval dat die zo snel mogelijk aan de behoeftigen gegeven moesten worden.

Oh mij geliefde je moest eens weten hoe ik trilde telkens als ik de laatste pagina’s van je biografie naderde. Ik wilde ze vaak niet lezen. Ik wilde niet lezen dat jij oh geliefde van me ging sterven. Telkens als ik over je dood las, is het alsof ik opnieuw moest rouwen om een deel van mij die ik verloor en zelfs erger. Vergeef me mijn geliefde dat ik dat gedeelte niet vaak wilde lezen. Jij bent altijd bij me mijn geliefde profeet. Je leeft in mij en zo wil ik je altijd gedenken. Moge God je zegenen met de beste zegeningen geliefde profeet. Moge God je familie zegenen. Moge God iedereen die jou lief heeft zegenen met God’s zegeningen. Moge jouw boodschap geliefde profeet iedereen raken die je nodig heeft. Moge God jouw boodschap iedereen bereiken die het hard nodig heeft. Moge je boodschap ieder moeder en haar kind raken zodat hun liefde onderling versterkt wordt. Moge je boodschap ieder behoeftige raken, ieder wees, iedereen die lijdt, iedereen die je niet kent en op zoek is naar vrede die jij droeg in je boodschap.

Mijn geliefde profeet, ik groet je met de beste groet, een groet die bij past bij je grootheid, een groet die jou eert, die jou boodschap hoog houdt.

Assalamu `alayka ya sayyida al khalqi ya habibi ya rasoela-llah.

Jouw trouwe volger,

Badr Youyou

