Het deksel van mijn pan als leermoment

PandekselIk geef hier een voorbeeld van mezelf wat tot op heden nog steeds veel invloed heeft op mij. Mijn vader is een technische man. Hij heeft geen opleiding gevolgd of zo, maar altijd was hij goed in het repareren van elektrische apparatuur. Je kent het wel.. Ik keek altijd als kind naar wat hij deed en hoe hij iets repareerde. Wat ik altijd onthouden heb, is dat wanneer hij dopjes ging afsluiten of schroefjes vastdraaien, dat hij altijd veel kracht bij heeft gebruikt. Je kon daarna heel moeilijk die dopjes open maken of die schroefjes opendraaien… Dat heeft destijds indruk op mij gemaakt waardoor ik tot op heden neig alles wat vastgedraaid kan worden te hard dicht wil draai. Gevolg is dat veel schroeven snel versleten raken, zoals bijvoorbeeld de schroefjes van een computer die ik te hard dichtdraai als ik de deksel terugzet.

Op de foto zie je een deksel van een pan van mij waarvan de handvat die je dicht en open kunt draaien gewoon versleten is. Mijn schuld dus, want deze gewoonte van mij die ik met moeite heb kunnen afleren, heeft er voor gezorgd dat de handvat niet meer goed vast blijft en dus wat losser zit.

Moraal van het verhaal?

Het gedrag van je ouders (opvoeders) kopieer je onbewust en doe je in je dagelijks leven na. Het bepaalt sterk hoe je naar het leven kijkt en ook hoe je gedraagt. Veel mensen hebben het niet in de gaten, maar wij kijken allemaal naar de wereld nog steeds met de ogen van het kind die wij ooit waren. Dat gaat allemaal onbewust.

Hoe vaak gebeurt het dat je naar de supermarkt gaat, dat je dan bepaalde groentesoort overslaat en nooit uitprobeert? Dit is namelijk ook zoiets. We pakken niet die ene groentesoort omdat bijvoorbeeld onze moeders daar nooit eerder meegekookt hebben en dus zijn we daar niet mee bekend. Wat we niet kennen, willen we ook niet hebben om het zo maar te zeggen.

Het is dus een kunst om eens een keer de dingen die je dagelijks probeert te vermijden bij stil te staan en dat je ze vanuit een ander perspectief bekijkt dan vanuit dat ‘veilig’ gevoel van ‘vermijding’. Als je dat jezelf leert, dan zul je merken dat het leven je meer te bieden heeft waar o.a. je smaakpapillen nog meer van kunnen genieten.

Inmiddels is het niet meer zo dat ik iets te hard draai. Ik heb die neiging afgeleerd door hierbij stil te staan en bewust tegen mezelf te zeggen dat het niet nodig is. Maar ik heb wel gemerkt hoe die gedachte om iets hard dicht te draaien steeds in mij opkomt en moet ik dus mezelf weer inhouden door niet te veel kracht te gebruiken.

Badr Youyou

