Het vieren van de geboortedag van de profeet

MawlidVelen weten niet dat de profeet vzmh waarde heeft gehecht aan zijn geboortedag. Verschillende overleveringen getuigen hiervan. Ons verheugen op de geboortedag van de profeet is een teken van liefde voor hem. Alhoewel hij zelf nergens benadrukt heeft dat mensen een traditie van kunnen maken om zijn geboortedag te vieren, maar het valt nog steeds onder de tradities die de islam toestaat. Salafisten die tegen het vieren van zijn geboortedag vrede zij met hem zijn, komen met flutargumenten zoals: ‘het is bid`a’ (innovatie). Wat ze er niet bij zeggen en vaak vermijden is dat een innovatie bestaat uit twee soorten: een goede en een slechte. Een goede innovatie is alles wat in overeenstemming is met de Koran en wat de profeet vrede zij met hem in de praktijk heeft uitgevoerd. Een slechte innovatie is het tegendeel. Dat zijn alle innovaties die in strijd zijn met de Koran en dus ook met de praktijk van de profeet vzmh. Dit is gebaseerd op een overlevering van de profeet zelf waarin hij nog een stapje verder ging door goede innovaties juist aan te moedigen zolang dat in het voordeel is van de islam. Overgeleverd in Muslim, de profeet zei:

“Wie in de religie van de islam een goede innovatie introduceert, zal als gevolg daarvan beloond worden en krijgt ook daarbij de beloning van diegenen die dat na hem deden zonder enige vermindering op beloning van hun daden.”

Salafisten gebruiken als argument de overlevering waarin de profeet zei: “Iedere innovatie is een dwaling en iedere dwaling leidt tot het hellevuur”. Deze overlevering gaat over een innovatie welke in strijd is met de Koran en de praktijken van de profeet vrede zij met hem. Het bewijs hiervan is de voorgaande overlevering die ik genoemd heb. Want zoals ik al eerder zei, verzinsels bestaan uit twee soorten. Goede en slechte. Het rijden van een auto bijvoorbeeld bestond niet en is een goede verzinsel. Het bouwen van hoge moskeeën met hogere minaretten is een verzinsel, maar is een goede verzinsel. De metgezel Omar heeft de moslims verzameld om de tarawieh gebeden gezamenlijk te bidden tijdens de ramadan terwijl dat in de tijd van de profeet op geen enkele manier werd gedaan, is ook een sterk bewijs van een goede innovatie. Omar zei namelijk daarna: ‘Een goede innovatie is dit’. Het feit dat Omar zelf het woord ‘innovatie’ in zijn mond heeft genomen, bewijst keihard dat goede innovaties in de islam simpelweg bestaan toegestaan zijn. Niemand heeft hem destijds er op aangesproken of kritiek op hem geuit, dat wat hij aan het doen is, de profeet niet eerder heeft gedaan.

Het gedenken en het herdenken van de profeet vrede zij met hem is sterk aan te bevelen. Het getuigt namelijk dat mensen zich verheugen op zijn geboortedag. Op een dag werd hij gevraagd over het vasten op de maandag en hij zei: ‘Ik ben op die dag geboren en het is de dag waarin ik de openbaring ontving’. Deze hadieth getuigt in feite dat de profeet zijn geboortedag waardeert en erkent als een mooie dag. Elk moslim zal ook van nature stil staan bij de geboortedag van de profeet. Niemand die van hem houdt, zal het kunnen negeren tenzij je harteloos bent of dogmatisch bent opgevoed met kromme redeneringen die jou eerder een zombiemoslim van je hebben gemaakt dan een levendige moslim.

Laat je niet gek maken door amateuristisch salafistische literatuur. Salafisten die nog geen 5 % van de islamitische wereld vertegenwoordigen verbieden het vieren van de geboortedag van onze profeet vzmh. Zij vallen onder een minderheid en willen van je geloof een dogmatisch kille geloof maken dat met min mogelijke vieringen bestaat. Als het aan die sekte ligt, zijn alle moslims wereldwijd van Marokko tot aan Indonesië die wel de geboortedag van de profeet vieren, verdwaald. Met andere woorden: de meeste moslims sinds de komst van de islam zitten fout en hun olie-islam zit wel goed. Weg er mee en wees trots dat je vandaag de geboortedag viert van de beste der schepselen Mohammed God’s genade en vrede zij met hem.

Wil je hierover mee praten op Facebook? Klik dan hier.

Badr Youyou

Advertenties