Illusie imams

Therapy Quran HadithHet is makkelijk om met de vinger te wijzen en de les te lezen voor anderen wat halal en haram is, maar het is een kunst om begrip te hebben voor de situaties waarin mensen zijn belandt al ben je het niet eens met hun keuzes.

Ga je naar een imam dan zal je over het algemeen meteen te horen krijgen dat je halal of haram bezig bent. Doe je iets wat in zijn ogen haram is, dan zal hij je adviseren meteen het probleem op te lossen door te zeggen dat je er mee moet kappen en berouw moet tonen. Dit is een makkelijk door de bocht ‘oplossing’. Zo een imam houdt geen rekening met de omstandigheden waar mensen in zitten. Hij heeft niet in de gaten dat niet iedereen dezelfde kijk heeft op het geloof zoals hij, dat niet iedereen dezelfde opvoeding heeft gehad en ook niet dezelfde omstandigheden en dergelijk. Mensen zijn geen producten die allemaal uit dezelfde fabriek komen. Iedereen is anders, als je daar als imam geen rekening mee houdt, dan ben je verkeerd bezig. Al citeer je lappen teksten uit de Koran, dan heb je feitelijk geen rekening gehouden met de verscheidenheid en geestelijke geestelijke gesteldheid van de mensen.

Om een voorbeeld te geven: stel je een jonge man oor die hier in Nederland is opgegroeid. Hij is wel moslim en dat voelt hij, maar heeft het geloof niet meegekregen op een wijze dat hij ernaar zou hebben geleefd. Zo een jongen is in Nederland opgegroeid en gewend aan de cultuur hier meer dan het land waar zijn ouders vandaan komen. Stel dat hij dan een meisje heeft leren kennen waar hij mee omgaat. Hij is niet met haar getrouwd, maar ze is dus gewoon zijn vriendin waar hij jaren mee omgaat en van wie hij houdt. Zoals in elke relatie heb je pieken en dalen. De jongen heeft met zijn vriendin een conflict. Aan de ene kant worstelt hij met zijn geloof en aan de andere kant weet hij niet hoe hij met de situatie zou om moeten gaan. Afijn, hij denkt het advies te gaan vragen van een imam wat hij moet doen.

Als het aan sommige imams ligt is het eerste oordeel: ‘Je bent haram bezig! Je mag niet meer met haar omgaan, zo ja dan moeten jullie maar meteen gaan trouwen…’. De jongen krijgt een en al belerende adviezen aan zijn hoofd geslingerd. Hij zou ook nog verweten kunnen worden voor het feit dat hij met haar niet is getrouwd en daarom heeft hij een probleem met haar. Dat God hem om die reden heeft gestraft en ga zo door.

Ieder mens die de mogelijkheid heeft om te kunnen staan in anderman’s schoenen en dus empathisch is, zal begrijpen dat dit soort belerende adviezen niet helpen en dat zo een man met zo een probleem hier niet op zit te wachten. Niet alleen komt een advies van zo een imam over als arrogantie van: ik weet het altijd beter dan jij, maar hij negeert ook de gevoelens van die man.

Dit is de reden waarom ik vaak tegen een hoop preken ben van sommige imams in moskeeën. Wijzen met de vinger is altijd makkelijk en vooral wanneer men God makkelijk God bij alles haalt om zijn gelijke te bevestigen. Daarnaast hebben we niet veel aan dit soort retoriek. Simpelweg omdat je de omstandigheden van mensen negeert en denkt dat iedereen op dezelfde golflengte zit en maar de islam moet begrijpen zoals jij dat begrijpt.

Je snapt dus bij dezen waarom moskeeën en veel preken van tegenwoordig niet aantrekkelijk zijn voor iedereen. Dit is ook de reden waarom een hoop jongeren zich ook niet aangetrokken voelen tot de islam. Tegenwoordig lijkt of de islam voorbehoudt is aan een beperkte groep. Namelijk enthousiastelingen en fanatiekelingen. Dan snap je ook waarom weinig jongeren een imam zien als de beste raadgever, want ze weten al bij voorbaat wat er uit zijn mond gaat komen. Het is voor hen dan alles behalve aantrekkelijk om hem voor raad te plegen.

De oorzaak van dit alles is dat veel imams geloven in de illusie dat ze naast de kennis die ze hebben van de Koran en wat de profeet zei, ook verstand hebben van sociologie, pedagogie, psychologie en dergelijk. Ze geloven in de illusie dat ze op alles een antwoord hebben. Sommigen gaan zover dat ze zelfs denken artsen te kunnen zijn en voor jou kunnen diagnosticeren waar je aan leidt. Ze vertellen je dat je bezeten bent als je aan schizofrenie of aan epilepsie lijdt en soms willen ze ook nog voor je recepten voorschrijven.

Om deze reden pleit ik voor het feit dat imams hun rol dienen goed te weten, zich te beperken tot hun religieuze taken en vooral omdat ze de koran in hun handen hebben niet moeten geloven in de waan dat ze vanuit God’s ‘ogen’ naar de wereld kunnen kijken. Wil je je als imam profileren als adviseur dan moet je je daarom gaan specialiseren. Slechts kennis over de koran en de hadieth (overleveringen van de profeet) zijn absoluut niet genoeg om antwoorden te kunnen geven voor alle maatschappelijke problemen.

Moslims die zeggen dat Koran en soennah (tradities) zijn alles en bieden alle oplossingen, zijn diegenen die de Koran en soennah feitelijk het minst hebben begrepen. Dat de twee bronnen een leidraad en een bron van inspiratie zijn staat buiten kijf, maar dat men gaat beweren dat je in beide bronnen op alles een antwoord kunt hebben is op zich een gevaarlijke misleiding, want wie dat zegt heeft blijkbaar niet gelezen dat zelfs onze profeet had het bij enkele wereldse/materiële zaken mis toen hij daarover advies gaf vanuit zichzelf.

Badr Youyou

Advertenties