Te veel hooi op je vork nemen

Meer dragen dan je kan verdragenDe uitdrukking: ‘draag niet te veel hooi op je vork’ is niet alleen figuurlijk waar, maar ook letterlijk. Veel mensen hebben niet in de gaten dat bepaalde rugklachten (hernia), slijtage aan de knieën of meerdere somatische aandoeningen, vaak te maken hebben met de denkfouten die ze hun hele leven met zich meedragen. Denkfouten zoals:

“Als ik mijn best doe, dan zullen mensen me aardig vinden”
“Als ik tegen iedereen aardig doe, dan zullen ze mij accepteren”
“Als ik maar hard werk, dan zal mijn baas onder de indruk zijn” (Burn-out)
“Als ik hard het huis schoonmaak en alles klaar maak, dan zal mijn man mij waarderen”
“Als ik alles doe wat mijn ouders van mij willen, dan zullen ze tevreden met mij zijn”
“Als ik voor iedereen doe wat ie wil, dan zullen mensen inzien dat ik goed ben” (nee durven te zeggen)
“Als ik alles onder controle heb en alles doe precies zoals het moet, dan zal ik me beter voelen” (perfectionisme)

Al deze gedragingen zorgen ervoor dat je vaak meer van je lichaam vraagt, dan wat het aankan. Gevolgen kunnen leiden tot allerlei geestelijke en fysieke kwalen. Afhankelijk van de persoon en omstandigheden kan het leiden tot: slapeloosheid, slecht eten, stress, verdriet, depressie en uiteraard wat ik in het begin zei tot lichamelijke slijtage als je doorgaat en niet luistert naar wat je lichaam zegt.

Voorbeeld:

Een jongeman van 40 heeft last van hernia, slijtage aan zijn knieën en is door de burn-out ingestort.

Als kind werd hij door zijn vader vaak verwaarloosd. Hij gaf hem als kind geen complimenten en weinig aandacht. Daarnaast klaagde de vader telkens in zijn bijzijn over geld. De vader was gierig en vond zijn kinderen alleen maar verbruikers voor wie hij alleen maar geld moest uitgeven.

De jongen groeide op met het gevoel dat hij niet man genoeg is en dat hij een lastpost in huis is. Gevolg is dat hij de denkfout ontwikkeld heeft van:

“Als ik hard ga werken en mijn best doe, dan zal mijn vader zien dat ik wel een echte man ben”

De jongeman begon al heel vroeg als stratenmaker te werken. Hij had veel energie. Zijn droom is hard werken en veel geld gaan sparen. Zo snel mogelijk op zichzelf wonen, eigen auto willen en dergelijk. ‘Nee’ zeggen bestond niet volgens hem. Hij deed alles wat mensen hem vroegen. Werkte keihard en wist niet van ophouden. Alvorens hij 30 werd begon zijn lichaam al te miepen, maar hij negeerde dat. Daar was zijn drang om door te gaan te groot voor, maar op zijn veertigste dwong zijn lichaam hem om te stoppen met werken. Hij kon niet meer.

Ik denk dat na het lezen van het boven stukje, zullen herinneringen uit je verleden naar boven komen. Misschien herinneringen omdat je iets in de boventekst van jezelf herkent of van familieleden of kennissen die hier wel last van hebben. Het is daarom van groot belang dat indien je daar zelf geen last van hebt, er goed aan doet om anderen te helpen te leren niet al te veel hooi op hun vork te nemen. Maar uiteraard moet je er voor oppassen dat je niet denkt tevredenheid te kunnen halen door anderen te helpen als je eerst niet jezelf hebt geholpen. Dit laatste doen veel mensen en valt ook onder hetzelfde van waar ik het over heb. Eerst jezelf altijd. Dat is een universele regel die niet alleen door de islam opgeroepen wordt, maar door ieder weldenkende mens.

Badr Youyou

