‘Superfoods’ en gezond leven

superfoodsEr bestaan heel veel verschillende soorten superfoods. De afgelopen jaren zijn ze erg hip en steeds meer mensen interesseren zich daarin. Enkele suprfoods waar ik zelf erg in ben geïnteresseerd zijn: Marine Pythoplankton, spirulina, chlorella en Tarwegrass.

Ik houd me uiteraard met nog veel meer andere superfoods bezig, maar deze paar steken bij mij boven op het lijstje. Dat komt omdat ze een abnormale hoge hoeveelheid aan nutriënten bevatten, dat je daar zelfs theoretisch gezien van kunt leven zonder nog meer voeding erbij te eten.

Marine Pythoplankton is niet goedkoop en kan je zelf ook niet makkelijk snel kweken, maar tarwegrass is wel vrij eenvoudig te kweken. Het zit bomvol nutriënten en het is goedkoop ook nog. Spirulina is wel betaalbaar en die raad ik ook van harte aan.

Superfoods zijn niet altijd goedkoop. Zeker als je wilt variëren. Mensen die weinig verdienen zullen het maar moeten doen met hun dagelijkse voedsel die ze bij de supermarkt kopen en af toen zichzelf trakteren met een superfood. Maar wat ik nog wel duidelijk wil maken is dat superfoods op zichzelf geen wondermiddelen zijn, al willen velen je dat doen geloven. Het wondermiddel dat ben je zelf. Het is jouw mentaliteit, jouw houding naar zowel jezelf en hoe je naar het leven kijkt. Naast deze psychische houding heb je ook nog de fysieke houding uiteraard en de kern van een gezonde voeding zit in het volgende:

– Variëren in wat je eet.
– Drink voldoende water.

En de derde wat de meesten onderschatten en denken dat je alleen met superfoods weg kunt komen is:

– Veel bewegen!!!

Als je niet voldoende beweegt, dan kan je zoveel mogelijk antioxidanten, mineralen aminozuren etc… innemen als je wilt, maar je vergeet dat je cellen in je lichaam werken net als iedere andere motor. Elk cel in je lichaam is op zichzelf een fabriek met allerlei machines zoals de mitochondriën die energie moeten verbranden. Als je een auto hebt en die laat je buiten staan, zonder die te gaan rijden, dan zal het sneller roesten. Je moet je auto juist rijden zodat de motor goed blijft functioneren en uiteraard de motor goed blijven onderhouden. Op deze manier dwing je ook je olie te verversen iedere keer. Dat is hetzelfde met onze lichaam. Je moet veel bewegen. Dat is meer dan logisch. Onze lichaam is niet gemaakt om stil te zitten, maar om te bewegen. Dus stel dat je veel goede voedingsstoffen opneemt, maar je beweegt niet genoeg, dan zullen je lichaamscellen onvoldoende hun werk kunnen verrichten, want wat zij doen is nooit energie onnodig verbranden. Tevens zijn er ook in het verleden studies geweest dat te veel antioxidanten innemen zouden door de cellen omgezet kunnen worden tot vrije radicalen. En we weten allemaal wat vrije radicalen zijn. Als je daar te veel van hebt in je lichaam, dan versnel je daarmee niet alleen het verouderingsproces, maar je stimuleert ook je genen om zich te kunnen muteren tot kankercellen. Moge God ons daarvan allemaal behoeden. Over vrije radicalen ga ik het niet hebben. Dat vereist een aparte hoofdstuk.

Wil je dus dit allemaal minimaliseren dan is veel bewegen daar de beste oplossing voor. Dit zeg ik niet zo maar. Ik spreek uit bijna tien jaar ervaring en heb de reilen en het zeilen ervan gekend toen ik vóór 2000 niet heb gesport en na 2001 begon intensief te sporten. Ik weet altijd wat ik at en heb mijn voedingspatroon door de jaren heen ontwikkeld en is mijn beeld steeds bijgeschaafd over voeding en wat daar allemaal bij komt kijken. Tevens hield ik altijd mijn gezondheid in de gaten om erachter te komen hoe je het beste voor jezelf kunt zorgen. Ik ben nog steeds lerende uiteraard, maar die ervaringen uit het verleden hebben me enorm geholpen om te begrijpen hoe je daadwerkelijk een gezond leven kunt bereiken.

Stel dus dat je geen superfoods koopt, dan betekent het nog niet dat de groenten en fruit wat je in de supermarkt koopt niet genoeg zijn. Ze zijn voldoende mits je echt veel beweegt. Met veel bewegen bedoel ik niet slechts even lopen of een beetje fietsen. Met bewegen bedoel ik echt sporten. Sporten waarbij je veel zweet en veel energie kwijt raakt. Maar het moet ook geen sport zijn die je lichaam belasten waardoor je op een gegeven moment neerstort. Het moet een sport zijn waarbij je conditie optimaliseert, maar geen zware schokkende effecten heeft op bijvoorbeeld je gewrichten. Daarom is cardio bijvoorbeeld een goede uitkomst zoals op de crosstrainer staan, maar ook hardlopen mits je dan je lichaam niet overbelast en ook de juiste schoenen gebruikt. Dit zijn maar twee voorbeelden. Ik zelf heb jarenlange ervaring met hardlopen. De laatste jaar doe ik dat niet zo vaak meer als voorheen, maar vroeger was ik een duurloper en was dankzij het hardlopen 16 kg afgevallen en om het nog maar niet te hebben over de positieve effecten daarvan.

Kortom:

Een gezond leven bestaat uit:

– Jezelf geestelijk niet belasten met dingen waar jij geen controle over hebt. Dus rust en harmonie zoeken met jezelf.

– Variëren met voedsel en voornamelijk het gouden advies van de profeet volgen:

“Eet pas als je trek hebt en als je gegeten hebt, eet je buik niet vol”

– Voldoende vocht nemen.

– Veel bewegen.

– Een beetje zonlicht, maar zeker niet te veel!

Als je het bovenste hanteert, dan kom je daar een heel einde mee. Natuurlijk hoef ik je niet te vertellen dat je junkfood zoveel mogelijk moet vermijden en al die additieven en (synthetische) stoffen die normaal gesproken in de natuur niet te vinden zijn. Dat spreekt allemaal voor zich. Die stoffen geheel vermijden is haast onmogelijk. Dat bereik je alleen als je niet meer naar de supermarkt gaat, maar dat acht ik niet realistisch. Wat wel realistisch is, is dat je leert ze te minimaliseren. Bovendien: indien je echt voldoende nutriënten en vocht binnen neemt, veel beweegt, dan helpt dat je lichaam zich te reinigen om van die rotzooi af te komen. Hoeveel in je lichaam ervan zal blijven is moeilijk in te schatten. Dat weet ik zelf ook niet, maar wat ik wel weet is dat je veel verder kunt komen als je datgene doet wat ik hierboven zei.

Mocht je echt veel interesse hebben in superfoods, dan hoef je dat alleen maar te googlen en dan kom je een hoop informatie daarover tegen. Voor mij steekt Tarwegras (en spirulina) boven veel voedingstoffen omdat het abnormaal veel nutriënten bevat en vooral omdat je weinig voor hoeft te betalen indien je het zelf kweekt.

Over de term ‘superfoods’ valt een hoop te vertellen. Het is nog steeds een vage term aangezien veel groentesoorten ook vaak rijk kunnen zijn aan nutriënten. Soms wordt de term gewoon gebruikt voor commerciële doeleinden om bij de lezer het gevoel te wekken dat een ‘superfood’ alleen zit in die ‘speciale’ niet makkelijk te verkrijgen producten. Dus moet je dan daar voor gaan betalen. Ik kijk daar soms sceptisch naar. Zoals ik eerder zei en dat blijf ik herhalen is de beste superfood gewoon variëren. Dat houdt in dat je gevarieerde groenten, fruit, noten en peulvruchten moet eten, naast andere verse (biologische) zuivel en vleesproducten.

Een laatste tip:

Zorg ervoor dat je je huis zoveel mogelijk stofvrij maakt. Naast het schoonmaken houdt dat dus in dat je huis 24 uur per dag moet ventileren. Doe je dat niet, dan komt er gauw veel stof vrij die je inademt en daarnaast ook het schadelijke stof radon. Radon is een radioactief element die in de betonmuren zit. In de buitenlucht is de aanwezigheid ervan minimaal, maar binnenshuis wanneer het huis onvoldoende ventileert, dan hoopt het stof zich op en vergroot je daarmee de concentratie ervan. Radon is naast roken een van de grootste veroorzakers van longkanker!

Badr Youyou

