Last van insomnia (slapeloosheid)?

slapeloosheidEen paar tips:

Sta vroeg op. Ontbijt goed. Beweeg veel, wees actief en creatief zodat je lichamelijk en geestelijk langzamerhand moe wordt. Stop met eten om zes uur ’s avond’s. Drink daarna geen frisdrank, koffie of thee met theïne. Ook geen producten met suikers of vitamines die je lichaam actief maken. Dus ook geen fruit. Mocht je toch wat drinken, houdt het dan bij water of kalmerende kruidenthee zonder suiker.

Als je een koffiedrinker bent. Drink dan alleen ’s ochtends koffie en dus voor de rest van de dag niet meer. Het beste is kruidenthee drinken zonder theïne.

Los al je problemen overdag op om met minder zorgen naar bed te gaan. Raak je gevoelens kwijt bij iemand met wie jezelf kan zijn. Dit helpt om dus niet te veel blijven nadenken, piekeren en malen… Wie zijn gevoelens niet kwijt raakt, zal hij die zich opkroppen en dat kan leiden tot piekeren en malen.

Vermijd gesprekken op op internet of op telefoon ’s avonds die nieuwe gedachten in je hoofd aanwakkeren. Die kunnen namelijk je zetten tot denken, waar je dus over gaat malen. Tenzij je het om een kennis/ familie gaat natuurlijk bij wie je je prettig voelt.

Zodra je ’s avonds moeheid, voelt en je begint te gapen, geef daar gehoor aan en verzet je er niet tegen. Ga dus slapen.

Lees een boek voor het slapen gaan. Dat helpt. Dus niet iets op de laptop of tv, maar iets wat niet elektronisch is. Al is het maar een spel doen (Ik bedoel geen computerspel)

Zorg ervoor dat je slaapkamer pikdonker is. Licht houdt je cellen geactiveerd. Gebruik daarom verduisterende gordijnen zodat er geen licht in je slaapkamer komt.

Geen apparatuur daarin. Zet je mobiel helemaal uit of leg hem bewust in een andere kamer ergens (als het kan) zodat je niet de neiging meer hebt om er aan te grijpen. Ook je laptop moet helemaal uitstaan. Dus ook niet aan laten om iets te downloaden. Apparatuur in de slaapkamer stralen stralingen uit en die houden ook de cellen van je lichaam wakker.

Zorg er ook voor dat je slaapkamer blijft ventileren. Een raam met roosters is dus erg belangrijk. Die moeten 24 uur/ dag open blijven staan en vooral als je gaat slapen.

Zet de wekker vroeg op en ga niet uitslapen.

Doe dit een paar weken achter elkaar. Voor mensen die veel last hebben van slapeloosheid zal dat de eerste dagen hier moeite mee hebben en lijkt het of het niet helpt, maar dan moet je het blijven volhouden. Het zal langzamerhand moeten komen. Als de stoornis chronisch is, dan dien je raad te plegen bij je huisarts.

Badr Youyou

Advertenties