Waarom mogen vrouwen en mannen niet gemengd bidden?

Waarom moet een moslima die alleen thuis is nog steeds met een hoofddoek bidden?
En waarom mogen mannen en vrouwen niet gemengd bidden?

Antwoord:

Stel dat de islam geen regel van heeft gemaakt om een hijab te dragen tijdens het gebed als een moslima alleen is.

Wat heeft dat voor gevolgen?

Dan zullen er onnodig duizenden andere vragen gesteld worden van: hoever je mag gaan?

Kan ik dan bidden in een kort rokje? In een topje of mouwloos? Is het erg dat een beetje van mijn rug zichtbaar is? Of als je mijn knieën ziet? Mag ik in een strakke legging bidden? Mijn string tijdens het knielen stak eruit, is mijn gebed nog geldig?

Door de regel van de hijab niet in te stellen, openen we een deur naar manieren van bidden die nogal bepaalde grenzen zullen zoeken en dan heb je de regie niet meer daarover.

Daarnaast klinkt het voor een vraagsteller makkelijk wanneer ze zegt dat ze alleen in een ruimte aan het bidden is, maar in de praktijk hebben veel vrouwen kinderen, families… haar eigen man etc. Die mogelijkheid is er altijd dat zij haar zien. Tijdens het gebed maak je bepaalde bewegingen en buigingen waarbij strakke kleren of bepaalde stof niet geschikt is. Daarom de hijab (inclusief dat de stof niet strak zit en wat wijder is) sluit uit dat je niet op een bepaalde manier opvalt.

Je moet het zo zien: de hijab tijdens het gebed is een dresscode. Als je als bezoeker naar een zuivelfabriek gaat, dan zullen ze je verplichten een gaasje op je hoofd te doen en soms ook hoesjes voor je schoenen. Geldt ook voor meerdere bedrijven. Je kan dan met een tegenargument komen en zeggen: ‘Nee, mijn kleren zijn schoon. Ze komen net uit de was en ik hoef geen hoezen, want ik trek mijn schoenen wel uit…’, maar regels zijn regels. Die regels zijn gemaakt om problemen die op de eerste instantie niet zichtbaar zijn uit te sluiten. Daarom heb je overal een dresscode. Zelfs voor een bank werken heb je een dresscode. Het is daarom niet zo raar dat de islam een dresscode heeft voor het gebed.

Dit geldt ook voor het mengen van mannen en vrouwen tijdens het gebed. Hoe tolerant mijn visie over de islam ook is, ben ik over enkele dingen weer strict (niet streng) en een voorbeeld daarvan is dus deze. Je gaat naar de moskee om puur jezelf met God uit te zonderen. Laten we toe dat mannen en vrouwen zich mengen in dezelfde ruimte, dan ontstaan daardoor problemen die we op korte termijn niet zien, maar op de lange wel. Ik zie het al voor me dat het zal leiden bijvoorbeeld tot het feit dat veel mannen niet meer naar de moskee gaan om echt te bidden voor God, maar in de hoop dat ze die vrouw en dat meisje daar zullen tegengekomen en andersom 😉

Nou begrijp me niet verkeerd. Ik ben absoluut een voorstander van een ontmoetingsplaats voor moslimmannen en vrouwen binnen dezelfde ruimte om samen activiteiten te verrichten en het mag wat mij betreft ook in een ruimte ergens binnen het gebouw van de moskee, maar in een gebedsruimte waar je heen gaat om puur te bidden, is die scheiding vereist zodat je daar je rust kan vinden. Het is zelfs aangetoond met een experiment dat zowel vrouwen en mannen in dezelfde ruimte niet geheel zichzelf kunnen zijn vergeleken met wanneer vrouwen of mannen alleen in die ruimte zitten. Daarom zou ik zelf ook nooit willen dat vrouwen en mannen zich mengen binnen een gebedsruimte. Plaatsen zat daarbuiten waar ze dat kunnen doen.

Als ik in een gebedsruimte zit dan wil ik me concentreren op het gebed. Zie je het voor je dat achter of voor je of naast je vrouwen zitten of je dan echt kunt concentreren? Vrouwen al helemaal. Die kunnen nauwelijks zichzelf zijn in aanwezigheid van mannen. Het maakt een vrouw onzeker en je denkt telkens dat iemand misschien naar je kijkt of op je let en dergelijk. Stel je ook eens voor dat je prosternatie verricht, je kont steekt zich de lucht in en alhoewel misschien niemand die naar je kijkt, maar het idee dat toch een man naar je rondingen zit te kijken, is alles behalve prettig tijdens het gebed. Voor je het weet, weet je niet eens hoeveel rak’aat je gedaan hebt, laat staan dat je geconcentreerd aan het bidden bent.

Redenen zat dus waarom vrouwen en mannen beter onderscheid worden in een gebedsruimte.

