Een variant van de islam waar ik maar niet aan kan wennen
Wat ben ik God dankbaar dat ik de islam in Marokko mee heb gekregen en niet in Nederland. Daar heb ik op school gezeten, koranlessen gekregen en de islam op zowel tijdens de lessen in moskeeën als op school ontvangen. Je groeit op in een wereld waar je de oproep tot het gebed vijf keer per dag gewoon op straat hoort. Je bent bijna omringd door moskeeën en waar vrijwel iedereen moslim is. De islam is daar in een moslimland gewoon je natuurlijke identiteit. Je hoeft aan niemand wat te bewijzen en ook niet te pronken met je geloof………………… totdat ik besloten heb hier in Nederland te komen wonen. Mijn ouders woonden hier altijd al, maar dat terzijde. Je komt dan moslims tegen die je leert kennen. De doorsnee Marokkanen die ik leerde kennen waren zelf ook volwassen die eerder dan mij op een latere leeftijd naar Nederland kwamen wonen. Zij gedroegen zich heel normaal zoals de Marokkanen die ik in Marokko kende. Ze verrichten hun gebeden, kwamen hun religieuze plichten na et cetera. Allemaal prima. Maar opeens begon ik aan mijn hoofd te krabben toen ik kennis maakte met ‘nieuwe’ moslims. Deze nieuwe moslims waren 2 categorieën:
Een tweede generatie Marokkanen die als kinderen niet islamitisch bewust opgegroeid zijn en dus op een latere leeftijd het geloof herontdekt hebben. De tweede categorie is een generatie nieuwe moslims en dat waren autochtone Nederlanders die dus van oorsprong geen moslims waren, maar tot de islam zijn bekeerd.
Nu is het zo dat binnen deze twee categorieën hebben we weer te maken met verschillende soorten bekeerlingen. Een groep die de gulden middenweg heeft gekozen en een andere groep die voor de strengste variant van de islam koos (het salafisme).
Over deze laatste groep wil ik het dus hebben. Zoals ik in het begin zei, ben ik als moslim met de islam opgegroeid en ik was gezegend dat God in mij de interesse voor het geloof heeft gewekt waardoor ik sinds mijn pubertijd (om precies te zijn vanaf mijn vijftiende) altijd interesse in het geloof heb gehad. Toen ik naar Nederland kwam, heb ik bij de nieuwe groep moslims ook een ‘nieuwe’ manier van de islam zien praktiseren. Een manier die bij mij erg overdreven overkwam. Een islam die zo onnatuurlijk en te gemaakt is. In Marokko groei je op dat wanneer je tegen iemand zegt dat je hem morgen weer ziet, dan sluit je het zinnetje af met ‘insha’Allah’ (als God het wil) of je gebruikt het wanneer je het hebt over iets wat je in de (nabije) toekomst gaat doen. De Arabische taal is voor een Marokkaan die geschoold is gewoon zijn tweede taal. Hij krijgt dat mee van jongs af aan en hij is die taal gewend. Maar in Nederland viel mij op dat die nieuwe generatie moslims (die de Arabische taal helemaal niet beheersen) tot op heden erg overdrijven in het gebruiken van Arabische termen en zelfs te vaak op momenten gebruiken wanneer het niet eens nodig is. Ook overdrijven ze in de manier van communiceren. In elk zinnetje hoor je haast het woord ‘insha’Allah’ 2 tot drie keer zelfs voorbij komen in één zinnetje. ‘Wacht ik pak het even insha’Allah en zal het aan je geven insha’Allah’… ‘schuif een beetje naar voren insha’Allah’. ‘Bel aan de deur insha’Allah’… ‘Geef mij die pen insha’Allah’, ‘hier zijn de slippers insha’Allah’… Ik woon nu 18 jaar in Nederland en ik wil maar niet wennen aan deze manier van praten wanneer ik moslims op deze manier hoor communiceren. Ik vind het te gemaakt. Dat geldt ook bij het gebruiken van meerdere andere Arabische termen. Zelf beheers ik de Arabische taal uitstekend en de islam heb ik Alle lof zij God in het Arabisch meegekregen, maar desondanks heb ik totaal niet de neiging om mezelf te islamitisch te laten overkomen. Of dat ik al die Arabische woorden bij ieder zinnetje ga gebruiken. Het woord ‘insha’Allah’ is maar één voorbeeld.
Tot hier kan ik me nog iets bij voorstellen dat die groep van nieuwe moslims te enthousiast zijn en willen graag zich gedragen als echte moslims naar het voorbeeld van de profeet vrede zij met hem en zijn volgelingen. Ik heb er nog begrip voor dat ze roomser worden dan de paus, maar wat ik wel een grote groep onder hen kwalijk neem, is vooral hun toon hoe ze over niet-moslims praten. Wanneer ik ze de term ‘kuffaar’ (ongelovigen) hoor gebruiken of wanneer ik het op het internet lees, dan kan ik daar niet meer tegen. Het irriteert me zelfs. Negen van de tien keer wanneer ze het gebruiken dan zijn ze meestal alle niet-moslims over één kam aan het scheren. ‘Kuffaar dit’ en ‘kuffaar dat’, ‘kuffaar gaan naar de hel’, ‘kuffaar zijn satan volgers’, de ‘kuffaar zijn één pot nat’ en ga zo maar door.
In Marokko leerde ik respect hebben voor de gehele mensheid. Niet-moslims ontvingen wij in de stad waar ik vandaan kwam met open armen en als we lessen kregen dan waren die lessen gegeven door imams die godzijdank erg geleerd en in hun toon genuanceerd waren. Ook waren de imams van wie ik lessen mee heb gekregen kenners die je de islam meegeven op een wijze dat je in alles openheid zag. Hun manier van islam meegeven was dat ze erg voorzichtig waren met het spreken van een oordeel uit. Ze stonden meer aan de halale (toegestane) kant dan aan het harame (verbodene). Maar hier in Nederland zag ik meteen het tegenovergestelde.
Er werden imams hier gehaald die vaak onbekwaam zijn en die in het land van herkomst niet universitair opgeleid waren. Maar vaak slechts de koran in het platteland hebben geleerd. Of imams die dan wel geleerd zijn, maar dan komen ze uit het Midden-Oosten. Vaak zijn het imams afkomstig van salafistische scholen. Imams die je gerust een tweede naam mag geven dat ‘haram’ (verboden) heet. Ik heb hun boekjes geopend, hun websites gezocht en als er één woord wat ik bijna overal tegen kom waar ze erg op kicken dan is het het woord ‘haram’. In hun ogen, is bijna alles waar je ze naar vraagt dat onbekend is en waar ze niet eerder over hebben gehoord ‘haram’. Als aan hen vragen worden gesteld over niet-moslims, dan is het in vrijwel de meeste gevallen antwoorden waarbij je het gevoel krijgt dat een ‘ongelovige’ (niet-moslim is het juiste woord) niet kan wachten jou te willen afmaken en al je rechten wil ontnemen of jou graag de oorlog wil verklaren. Je krijgt antwoorden aan je hoofd geslingerd dat je afstand moet nemen van ongelovigen, dat je niet met hen moet omgaan, dat je niet van ze mag houden, niet hun feesten mag bijwonen, dat je je medemoslim boven de ongelovige moet kiezen en hem als eerste moet helpen. Dat wie met ongelovigen omgaat wordt één van hen… ik kan echt nog een paar paragrafen van voorbeelden geven waar je als geboren moslim uit een moslimland zoals ik, versteld van staat.
Beste mensen, dit is echt niet de islam die onze profeet vrede zij met hem ons heeft geleerd. Deze vorm van islam verafschuw ik zelfs en wil ik er niets mee te maken hebben. Een islam die het salafisme uit Saoedi-Arabië heeft gegijzeld en de naïeve nieuwe generatie moslims heeft laten doordraaien. Het nadeel bij deze extreem variant van de islam, is dat het de nieuwe moslims die geen sterk identiteit hebben, heel goed kan gijzelen en van ze een soort zombies creëert die zelf niet meer nadenken. Zodra een van hun ‘sjeiks’ met een fatwa (islamitische oordeel) komt, dan geven ze onvoorwaardelijk gehoor en zetten ze hun verstand geheel op nul onder het mom van: ‘enkel wat er in de koran en wat er in de tradities van de profeet staat is wat er telt’.
Over deze groep moslims heb ik eerder een artikel geschreven. Die lees je hier:
Mijn wens is dat moslims die niet het pad hebben gekozen van de salafisten, maar die van de gulden middenweg, hun best moeten doen de juiste islam te verspreiden onder de moslims die zich thuis voelen tussen de niet-moslims. Waarin beide partijen samen een harmonieus en een vreedzame samenleving creëren. Niet een islam die de uitgangspunt heeft van botsing tussen de beschavingen. Niet een islam zoals het salafisme of het wahabisme die een niet-moslim als vijand ziet, die enkel in vrede kan leven met moslims als hij zich aan hen onderwerpt.
Met alle respect, maar ik vind je nogal kort door de bocht. Als het goed is volgen wij allemaal het pad van de salaf us saalih. De mensen die geassocieerd worden met het salafisme zijn meer dan ‘haraam’ alleen.
Beste Umm Hafsa,
Het is niet erg om het pad te volgen van de ‘alaf salih’ (vrome voorgangers). Wat ik erg vind is een groep die claimt als enige het pad te volgen van de vrome voorgangers en anderen afsluit. De nieuwe beweging van de afgelopen pakweg 50 jaar is een beweging die zichzelf ‘salafiya’ (salafieten) hebben genoemd en vanaf het begin hebben ze het als identiteit aangenomen dat zij het pad volgen van de goed geleide voorgangers.
Lees verder mijn volgende artikel dat heet: ‘hoe herken je een salafist?’ om te begrijpen wat het verschil is tussen een ‘salafist’ en een moslim die de middenweg van de islam kiest:
https://badryouyou.wordpress.com/2012/05/07/hoe-herken-je-een-salafist/
Gematigde Moslims zijn aardiger dan gematigde Christenen.
Gematigde Christenen zijn eng.
Zelf zou ik dat niet zo zeggen. Ik geloof dat het erg per individu verschilt. Persoonlijk heb ik in mijn hele leven geen nare ervaringen gehad met vrome christenen en tot op heden hebben de christenen die ik gekend heb mij altijd gerespecteerd, al zeg ik er bij dat er ook christenen zijn die erg fanatiek zijn en mij probeerden te bekeren.
Meerdere malen ben ik bij kerken uitgenodigd om bij ze een lezing te geven of met ze te debatteren en dat ging ik altijd met wederzijds respect.
Ben christen en als het eerste is als antwoord wat hier boven staat over christenen wordt ook dit weer niet begrepen. Ga regelmatig om met moslims en wat hier beschreven wordt is zo herkenbaar, gelukkig zijn er mensen die het wel begrijpen. En kort door de bocht begrijp ik helemaal niet, want kort door de bocht is precies wat er niet bedoeld wordt dat zou nl extremistisch zijn bv geen moslim dus fout dus afvallig. Dit is volgens mij (een christen precies wat de Islam van oorsprong inhield en voor sommige gelukkig nog geld).
Jammer genoeg zie je bij de christenen exact het zelfde alleen hoor je daar geen mens over,
Extreem christenen doen eigenlijk het zelfde. Hoedje naar de kerk mag, hoofd bedekken van koningin in moskee mag niet. ??????, Uit ieder geloof ontstaat op vreemde wijze extremisme, uit welk geloof dan ook. volgens mij is het gewoon een hunkering naar macht en heeft niets te maken met geloof maar een excuus om te doen wat niet mag in de naam van god of Allah of hoe je god noemen wilt om zichzelf vrij te pleiten meer niet. Want in iedere bijbel of koran is god (Allah) liefde. en wordt er gepredikt over naaste liefde, nergens doet god (Alah) een oproep tot aanslagen en martelingen uit zijn naam. Heb uw naaste lief.
Geld alleen in de kerk (moskee) tot het weer maandag is en ze iemand kunnen veroordelen op een ander geloof.
Heel mooi beschreven hierboven, Zal alleen niet als zodanig gelezen worden want dat gaat mensen die volharden in hun gedachtegangen ver te boven. Een moslim deugt niet omdat het met de paplepel wordt ingegeven. Mensen onderzoeken niet maar lopen als een kudde achter andere aan want als je dat niet doet wordt je afgemaakt door een groep en we willen niet die eenling zijn, met een ander mening.
Het neigen tot extremisme of radicalisme voortvloeit uit dezelfde psychische beweegredenen die een mens aansturen om die variant van het geloof of ideologie te kiezen. Een islam extremist of een rechts extremist of links extremist, hebben precies dezelfde psychische denkbeeld die hen drijft om extremistisch te worden. Daarom heeft extremisme weinig met het geloof te maken maar heeft eerder te maken met hoe je persoonlijk naar een glas die tot de helft gevuld is met water kijkt. Ben je ingesteld als een persoon die de glas halfvol ziet, dan ben je openminded en kijkt verder dan je neus lang is. De gulden middenweg is dan je manier van keuzes maken, want dan kijk je objectief en helder naar de zaken.
Ben je een persoon die het glas halfleeg ziet, dan ben je pessimistisch, negatief ingesteld en zoek je de oplossing in uiterste en gebruikt ook radicale oplossingen om je doel te bereiken.
Als je dan een geloof aanhangt dan ga je er naar gedragen op een extreme manier. Als je van dieren houdt, dan ga je ook voor de dieren opkomen op een extreme manier.
Kortom: de geestelijke toestand van een persoon wordt van oorsprong niet bepaald door het geloof, maar door zijn eigen milieu waarin hij wordt opgevoed en dat begint thuis bij zijn ouders. Het geloof hangt hij later aan, maar dan lees hij het en gebruikt hij het vanuit die psychische (negatieve of positieve) toestand die hij van huis uit o.a. mee heeft gekregen.
Daarom is het een fundamentele vergissing van een grote groep mensen die denken dat ellende veroorzaakt wordt door religie. Ik heb eerder iets geschreven hierover en zal ik hier op mijn blog toevoegen.
prachtig verwoord. De grootste verandering kan je teweegbrengen door vooral naar jezelf te kijken.
Helemaal correct.
Jij bent voor mij een super goeie echte stijvol moslim
Ik weet van deze materie te weinig om er een echt zinnig woord over te kunnen zeggen. Maar ik herken jouw gevoel wel. Ben van huis uit christelijk opgevoed maar ben zelf niet praktiserend christen, maar zie ook wel binnen bepaalde christelijke stromingen mensen soms uitspraken doen waar ik van schrik. Zo extreem fanatiek, veroordelend en intolerant dat het bijna eng word. Alleen zijn deze mensen vaak relatief onzichtbaar hier in Nederland maar ze zijn er zeer beslist.
Ik ga jouw blog volgen om af en toe eens wat met jou mee te lezen en wat op te steken.
Fijne dag.
Dankjewel voor je waardering.
Er zijn geen varianten in de Islam, er is maar 1 Islam. Gematigde moslims bestaan niet.Extremistische moslims zijn geen moslims.Ware moslims zijn die door sommige dus aangeduid worden als gematigde moslims, maar dat zijn dus gewoon moslims.Wie de Koran en Soenna zelf bestudeerd heeft weet dat de ware moslim respect heeft voor andersgelovigen en vrouwen en zich nooit beledigend uit zal laten over anderen.Maar je moet ook niet naief zijn.Er zijn wel degelijk groepen mensen die moslims beperkingen op willen leggen en rechten ontnemen ( een voorbeeldje : een ex PVV lid wilde toendertijd moslima’s met hoofddoekje toegang tot openbaar vervoer (bus) weigeren en toegang tot gemeentelijke instellingen ,als bezoeker!) en het liefste willen dat de Islam en Koran in Europa verboden worden.Maar het is ook weer niet goed om te denken dat iedereen dat wil.
Dat extremisme bij sommige moslims bestond al in mijn jeugd jaren 80. Dit is een geval van generatiekloof elke generatie ontwikkeld zo hun eigen identiteit. En de nieuwe generaties moslims gaan steeds meer het licht zien. Je slaat de plank mis om over communicatie te praten en vromer dan de paus. Jammer, want dit extremisme in jouw cultuur kan alleen opgelost worden van binnenuit. Dus jullie mannen en jullie vrouwen, ”wij” blanke kunnen daar niets aandragen dan alleen een Westerse podium te geven, anders krijgen wij de sharia over ons. Ik hoop dat je dit soort verhalen ook in je eigen kring vertelt en vooral durft te vertellen en niet ineens mee praat met je soortgenoten. Breek door en blijf het juist aan hun duidelijk maken. Zoals dat Marokkaanse meisje in het nieuws laatst.
Ach dit soort verhalen, opmerkingen en blogs versnelt de vooruitgang binnen jullie duisternis.
Pamflet
http://pamflet2012.wordpress.com
@Badr Youyou
Dat jij het pad van de salaf us saalih verafschuwd (en ik weet zeker dat je weet wie we salaf us saalih noemen) en termen als salafisme en wahabisme (“negatieve label die de media gecreëerd heeft”) gebruikt om hen in een kwade daglicht te stellen kan maar twee dingen betekenen:
1- Je bent onwetend.
2- Je hebt las van narcistisch gedrag.
In beide gevallen zeg ik keer terug naar Allah (swt)
Beste,
Het pad van de salaf verafschuw ik niet en ik heb niets tegen het woord ‘assalaf’ (vrome voorgangers). Ik heb iets tegen diegenen die het woord naar zichzelf hebben gegijzeld en anderen verketteren en soms zelfs voor ongelovigen verklaren omdat ze niet hun manier van islam belijden volgen.
moslims, christenen, joden hebben allemaal 1 ding gemeen, hun leven wordt geleid door angst, bang voor de dood, bang om te falen zo erg dat men waanbeelden creëert..
Ik zie godsdienst daarom ook als alles behalve mooi, meer iets wat ontstaan is uit lafheid en onzekerheid.
Dat zie je toch verkeerd.Ongelovigen zijn juist bang voor de dood.Daarom hebben ze verzonnen dat er niets is als je dood gaat.Bang om zich te verantwoorden voor hun gedrag tegenover hun schepper.Dat hun zonden geen zonden zijn.Geloof geeft eerlijke leefregels die een ieder rechten en plichten geven, die niet gebaseerd zijn op wie dan toevallig aan de macht is. Dus niet het recht van de sterkste, maar recht voor iedereen.
Als ongelovige in dat kermis gebeuren ben ik absoluut niet bang voor de dood. U kunt het beter omdraaien, dit soort taferelen zijn door zogenaamde gelovige verzonnen om hun zonde goed te praten en te hopen in de hemel te komen. Daar waar we allemaal komen. Het is niet geloven maar weten. Ik heb geen pastoor, een boek en een gebouw nodig om een goed mens te zijn en dat is wat Jezus u wilt leren.
Beste,
Ik ben geen christen, maar een moslim. Mijn visie is anders dan die van het christelijk geloof. De oorspronkelijke bedoeling van een geloof is dat mensen ongeacht wie ze zijn niet bang hoeven te zijn, maar die angst die ze verspreiden is gevoed door hun eigen angsten en niet omdat het geloof zelf mensen bang wil maken.
Beste,
moslim zijn is niet uw visie, het is de aan u door uw omgeving opgelegde visie.
Een echte visie komt van binnen niet van buiten.
Als u in Israël was geboren zou u geen moslim zijn etc. etc.
Het onderkennen dat de plek waar u geboren bent op toeval berust zal ook u tot dieper inzicht brengen.
Beste,
Er zijn geboren moslims en er zijn moslims die daarvoor geen moslims waren maar tot de islam zijn bekeerd. Voor de meesten is het geloof niet opgelegd, maar een conclusie wat ze getrokken hebben en als overtuiging overgenomen hebben. Je kan pas weten hoe het voelt als je daar zelf in gelooft en hetzelfde ervaart als een gelovige zelf. Daarom ga ik geen moeite doen om het uit te leggen. Onderschat de kracht van een geloof niet. Er zijn niet voor niets zoveel gelovigen (de meerderheid mensen zelfs) overal ter wereld die ondanks het feit dat ze God niet met hun ogen zien toch in Hem geloven.
Een vredesgroet,
Ongelovigen zijn juist bang voor de dood.Daarom hebben ze verzonnen dat er niets is als je dood gaat.
Ik ben een ongelovige en ik ben inderdaad bang voor de dood, niet omdat ik bang ben om mij te verantwoorden maar juist omdat ik denk dat er niks is na de dood en ik verdwijn in niks, deze angst zorgt er niet voor dat ik heef laf dan maar toch ga geloven.
Ik heb geen eerlijke leefregels van een god of bijbel nodig om volgens een
goed moraal te leven.
Hoe kan een gelovige zijn zonde goed praten als hij er voor gestraft zal worden?Gelovige zijn is geen vrijbrief voor het paradijs.Een gelovige wordt net zo goed gestraft voor begane zonden als een ongelovige.Ik als gelovige ben ook helemaal niet bang voor de dood. Begrijp ik uit je reactie dat je niet gelooft, maar wel in de hemel gelooft en zeker weet dat je daar komt , of lees ik dat verkeerd?
Beste petra,
Ik ben gelovig en geloof dat God de Alziende als Enige in het hiernamaals weet wat iemand’s bestemming is. Hij doet niemand onrecht aan en zal over iedereen rechtvaardig oordelen wat zijn of haar bestemming is.
Ik had het eigenlijk tegen degene die de reactie vlak boven mij geplaatst had.Om de een of andere reden staat er geen “beantwoorden” onder deze reactie.Vandaar dat ik het in een nieuwe reactie geplaatst heb.
Hallo, ik vind dit een heel interessant artikel. Zou je contact met me willen opnemen? Ik heb een aantal vragen. Mvg
Je verhaal is erg herkenbaar. Als bekeerde Moslima met weliswaar kennis van zaken, maar nog steeds zo nuchter en droog als een doorsnee Hollander, erger ik me soms groen en blauw aan dat ‘gemaakte’ waar je het over hebt. Wat je zegt, vijfentwintig inshaAllah’s in één adem en Arabische zinnen van een meter lang, waarvan 30% echt weet wat ze zeggen of het daadwerkelijk goed uitspreken. Ieder zo z’n ding uiteraard, maar ik moet toegeven dat ik er niet altijd even goed tegen kan.
Zo liep ik ooit eens een Moskee in de Randstad binnen, hijaabdragend, met een niet-moslima aan mijn zijde die te kennen had gegeven graag een lezing voor bekeerlingen bij te willen wonen omdat ze meer wilde weten over de Islam, tevens hijaabdragend uit respect voor de moskee en de bezoekers. Nog geen vijf minuten binnen, viel ons oog en oor op het gefluister en onvriendelijke blikken van de, tevens bekeerde, zusters die daar ook aanwezig waren, en in tegenstelling tot ons een niqaab en lange abaya’s droegen. Vanaf dat moment zag ik in dat mijn moslimidentiteit een volledig individuele aangelegenheid is, mijn relatie met Allah ontzettend persoonlijk is, en je helemaal je eigen weg zult moeten vinden op het pad van de Islam. Een vriendin vertelde mij ooit; als is je – bedekkende – kleding nog zo zwart; als je hart die kleur ook heeft aangenomen, heb je de Islam nooit begrepen. I rest my case.
Heel goed verwoord zuster. Je verhaal is een van de zoveelste en dit is dus wat ik precies aankaart in mijn artikel.
Ik plaats je reactie op mijn Facebook als je het niet erg vindt.
Een vredesgroet,
Wat een herkenbaar artikel! MashaAllah! Sorry dat ik even met een Arabische term gooi! Ja, ik erger me daar ook aan. Ik was ooit (alweer jaren geleden) met een groep Nederlandse bekeerde vrouwen naar Mekka. Enkele van hen hadden kinderen bij. Als ze hen eten hadden gegeven, lieten ze de vuile borden staan. Als je dan vroeg of ze het op wilden ruimen zeiden ze alleen: Insjaa’Allah en lieten het gewoon staan!
Dat moest ik ff kwijt. Verder ben ik het helemaal met je eens en doe ook mijn uiterste best de ‘juiste’ islam te verspreiden via lezingen en artikelen.
Trouwens ben zelf al bijna 30 jaar een bekeerde moslima en heb de bekeerlingen in die jaren in alle soorten en maten voorbij zien komen.
Dat is een heel goede zaak dat je niet gegijzeld werd door sommige moslimgroeperingen die de islam op een beperkt zwart/wit manier verspreiden. Zoals ik in mijn tekst zei, ben opgegroeid in een moslimwereld met alleen moslims om me heen en ik herken veel moslims niet in de manier hoe ik de moslims heb gekend en hoe ik de islam heb leren kennen.
Blijf vaststandig zuster en moge God over je waken en je omhelzen met liefde.
Beste badryouyou,
Ik begrijp dat jij je kan ergeren of irriteren over bepaalde mensen die het geloof op een andere wijze uitvoeren. Alleen neem ik je zeer en zeker kwalijk dat je ‘ahl salaf en wahhbieen’ uitmaakt voor haram en weet ik veel wat allemaal. Volgens mij heb jij geen idee wat ahl asalaf betekend en wie de geleerden hiervan waren, en wat de wahabieen hebben gedaan tegen de Shirk die in dat tijd vollop aanwezig was in de jaren 1800 en 1900.. Nogmaals er kunnen mensen zonder kennis rare dingen doen uit naam van salaf.. maar dat zijn geen geleerden. Maar jij hebt hier over Imaams die jij zo uitmaakt. Zonder ahl assalaf was jij geen moslim geweest. Want zij hebhben namelijk de islaam naar Marokko ect gebracht. Wie was Abdullah Ibn Yassin van dawla almoerabietien ??? Of Mousa Ibn nosseir, of Tariq Ibn Ziad ( een Marokkaanse berber ) Want deze mensen hielden zich van aan ahl assalaf.. zij voedden hun bevolking op zoals de vrienden van de profeet en de profieet mensen kennis brachten. Ik adviseer je meer kennis op te doen ipv een stuk te schrijven over een groep moslims waarvan jij je onschuldig van wilt zijn.
Je hebt niet alles goed gelezen wat ik geschreven heb en zeker niet de link naar de andere tekst van mij. Waar je hier allemaal aanhaalt staat geheel los van over wie ik schrijf.
Heel herkenbaar Badr. Heel herkenbaar. Ik durf te wedden dat een groep niet eens weet wat het woord insha Allah betekent.. Want in heel veel zinnen gaat het niet eens op. Het is een stopwoord geworden en verliest op den duur daarmee ook haar betekenis. Mensen moeten eens ophouden met oordelen over wie een betere of slechtere moslim is dan de ander. En in plaats daarvan een op zichzelf te richten. Niemand komt ook maar in de buurt van perfectie.
Ik ben blij dat je het ook herkent Hajar.
Bestqa badryouyou,
Je zet Selefies in een heel kwaad daglicht en je vertelt leugens over de geleerden van SA, ik hoop dat je op de hoogte bent dat de Khawaaridj van deze tijd ook zich soms selefie noemt dus misschien haal jij dat door elkaar..
Moge Allah jouw leiden.
En ik kan het niet laten om hier niet op in te gaan:
”Je krijgt antwoorden aan je hoofd geslingerd dat je afstand moet nemen van ongelovigen, dat je niet met hen moet omgaan, dat je niet van ze mag houden, niet hun feesten mag bijwonen, dat je medemoslim boven de ongelovige moet kiezen en hem als eerste moet helpen”
Vrees Allah jij! weet dat ze nooit tevereden zullen zijn over jouw totdat je hun godsdienst zult belijden, Allah zegt namelijk in de Koran:
“O Jullie die geloven! Neemt niet de Joden en Christenen tot vriend. Zij zijn als vrienden van elkaar. En wie van jullie hen als vriend neemt, behoort ongetwijfeld tot hen. Voorwaar, Allah leidt het onrechtvaardige volk niet.”
“O, gij die gelooft, neemt de Joden en de Christenen niet tot vrienden. Zij zijn elkanders vrienden. En wie uwer hen tot vrienden neemt, is inderdaad één hunner. Voorwaar, Allah leidt het overtredende volk niet.” (5:51)
Er zijn dus al duidelijke bewijzen in de Koran alleen al.. dat je afstand moet houden van ongelovigen (op de manier om hun niet als VRIEND te nemen).. Die betekent niet dat je ze onvriendelijk moet behandelen indien ze de islam niet bestrijden! Want Moslims dienen hun wel rechtvaardig te behandelen maar dat is een andere zaak dan wat jij beweert.
Dat is het omgang met niet moslims gedeelte…
En nu kom ik bij het gedeelte van hun feestdagen bijwonen!
Abu Hanifa (1 van de Imam van de 4 wetscholen) heeft gezegd:
“Wie ook maar een ei aan een ongelovige geeft uit respect voor die dag (zijn feestdag), heeft ongeloof in Allah de Verhevene gepleegd.”(Fath al-Baari li Ibn Hajar al-´Asqallaani 2/315)
EN
In de boeken van de studenten van Abu Hanifa staat: “Eenieder die hun een gift geeft tijdens hun feestdagen, of een watermeloen, waarmee hij bedoelt hun feestdag te eren heeft een daad van Kufr(afvalligheid) begaan.”
SoebhanAllah! en jij komt praten over het bijwonen ervan? Terwijl het niet eens is toegestaan om een ei aan een ongelovige uit respect te geven door die dag!
´Abdoellah ibn ´Omar (radiAllahoe ´anhoe) verklaarde: “Wie in het land van vreemdelingen verblijft en met hen hun feesten viert, en zich gedraagt zoals zij zich gedragen tot zijn dood, zal temidden van hen opgewekt worden op de Dag der Opstanding.” (Al-Baihaqi, sahieh)
Kortom…
Breng me 1 bewijs dat het toegestaan is om hun feesten bij te wonen, om hun dwaling bij te wonen breng me 1 bewijs Wollahi ik vier dan meteen Kerst! er zijn bewijzen hiervoor en ook fatwa’s die door veel edele geleerden zijn gegeven..
wat jij hier loopt te doen is slijmen bij de koeffaar, om zegmaar hun uit te leggen dat jij niet bent zoals ”ons” De selefies (selefie= is verwijzing naar het volgen van de Koran en Soennah Volgens de begrip van de Salah us Salih ( vrome voorgangers) )
Islam is de Dien van bewijs, en als wij wat zeggen dan doen wij dat met bewijsvoering.. dit is iets wat ik bij jouw niet terug zie, het is meer een eigen mening wat je hier allemaal schrijft en mensen moeten weten dat vele dingen die jij hier hebt getypt ( o.a dus wat ik hierboven heb uitgelegd ) ver van de Islaam zijn!
Dus.. Als jij jouw argumenten niet met bewijzen kan onderbouwen, dan kan je het net zo goed in de prullenbak gooien want dan is het niets meer dan een slijm bericht naar de koeffaar over de ruggen van jouw broeders en zusters!
Bah-Bah-Bah
Je emotionele reactie duidt aan dat je in feite jezelf herkent in het gene wat ik zei.
Ondanks dat je negatief klinkt, hoop ik voor je dat je tot rede komt en inziet waar mijn tekst voor bedoeld is.
Een vredesgroet,
Het lijkt of je van twee walletjes wilt eten.Je wilt moslim zijn en tegelijkertijd meedoen met niet moslims.Daarin ligt volgens mij ook de oorzaak van de schijnbare identiteitsproblemen van sommige Marokkaanse jongens.Meisjes schijnen daar minder last van te hebben.
Wie een identiteitsprobleem heeft is diegene die in feite niet weet te kiezen tussen 2 culturen. Een geloof heeft hier weinig mee te maken omdat de islam kan een onderdeel zijn van elk land en cultuur. Er bestaat geen islam van de Arabieren of een islam van de Chinezen. De fundamenten van de islam zijn overal hetzelfde, alleen er is verschil in uiting en dat heeft de islam voor de mensen open gehouden zodat ze hun geloof in alle rust kunnen uiten binnen hun eigen cultuur wat dus ook voor Nederland geldt.
Jammer dat je niet inhoudelijk op mijn comment kan ingaan, inplaats van me te beschuldigen dat het maar een emotionele reactie is.. ik kwam alleen met bewijzen, ik praat niet uit mijn eigen begeerte en jij praat juist met emoties en begeerten.
Als je je tekst afsluit met ‘bah bah bah’, dan is dat geen reactie dat afkomstig is van je verstand maar uit emotie.
Ik heb verder niet op je tekst gereageerd omdat je met verzen uit de Koran haalt die je vooral uit hun verband hebt gerukt zoals typisch salafisten dat doen.
Om je een voorbeeld te geven, zoals het eerste vers wat je aan haalde over dat joden en christenen pas over ons tevreden zullen zijn als we ons aan hun gaan aanpassen.
Daar haar je een vers dat op de Profeet vrede zij met hem is neergedaald naar aanleiding over een gebeurtenis en kan je niet zo maar op iedere jood of christen toepassen. Je moet je eerst verdiepen in de koran exegese alvorens je gaat komen met een vers en die zo maar plakken zoals het je uitkomt.
De fout die je maakt is dezelfde fout die ook extremisten maken zoals Bin Laden die probeert ook de Koran te gebruiken om het plegen van aanslagen te rechtvaardigen.
Ik weet niet of je het zelf weet, maar in de Koran zelf staat er dat je christenen kan vertrouwen en met ze handel drijft in alle vertrouwen. Als je dat niet weet, dan vraag jezelf af of je de Koran wel recht doet door alleen maar verzen aan te halen en ze dan uit hun verband rukken om je stelling te verdedigen.
Wslm,
Groot gelijk … Leer jij maar eens respect hebben voor je broeders en zusters … Kom dan wat onzin verkopen die nergens op slaan enkel natuurlijk door wat te slijmen !!!
Kijk zulke mensen als jafar hier boven zo ziek en zo zielig verpesten het voor de goeie moslims. Ja ik ben turkse moslim vrouw gelukkig uit turkije vrij land we drinken we roken en gaan met westerlingen om in jou woorden die meer gelovig zijn dan jou. De marokaanse meisjes en vrouwen waar ik mee omgaan denken gelukkig het zelfde als badryouyou. Jij moet lekker naar jemen of naar afghanistaan gaan. daar stikt het van de radicaal nep moslims als jou.
In simpele zinnen:
Ik als niet moslim werk in sociale projecten in Amsterdam Nieuw-West tussen allerlei culturen, veel hiervan zijn moslim. Wat mij stoort is dat ik puur om mijn niet moslim zijn getolereerd en geaccepteerd wordt ipv dat ik door mijn goede werkzaamheden, betrokkenheid en goed burger “gerespecteerd” wordt!
Jafar; Wat zijn dit voor belachelijke gedeeltes/interpretaties in 5:51 van de koran. Een ieder die verdeeldheid en haat zaait kan ervan uit gaan dat HIJ/ZIJ degene is die de dag des oordeels een flinke veeg om de oren krijgt.
Ik durf erop te wedden dat vast ook ergens in de koran staat dat je liefde en compassie voor anderen moet hebben. Probeer dat eens met ware interesse voor alles dat anders is.
Hulde voor badryouyou’s openheid en sterke eigen visie. Laat eenieder, ongeacht wat je van zijn/haar ideeën vind, fijn in zijn waarde wil je.
Wie zegt dat je verdeeldheid en haat moet zaaien? Ik zeg alleen dat moslims de niet moslims niet als vrienden dienen te nemen maar wel respectvol moeten behandelen, check maar eens die ene boekje ”De rechten van niet-moslims in de islam” dan zul je begrijpen op welke manier ik het bedoeld heb
Waarom zou je in hemelsnaam verkondigen dat mensen geen vrienden mogen zijn omdat de een moslim is en de ander niet? Ik vind dat idee echt verwerpelijk. Laat iedereen fijn zijn eigen vrienden kiezen, vanuit zijn eigen normen en waarden. Net alsof jij een ander kleur bloed hebt dan ik..blauw zeker?
Je bent veel te veel door het oppervlakkige salafistische gedachtegoed beïnvloedt. Zeggen dat je geen vriendschap kan sluiten met een niet-moslim is erg onzinnig en staaft op geen enkel bewijs uit de Koran. Ik weet natuurlijk waar je dat op baseert, maar ook over dit soort dingen laat je zien dat je daar geen verstand van hebt.
Over vriendschap gesproken, leg maar eens uit waarom God in de Koran we toestaat dat je met een joodse of christelijke vrouw mag trouwen? En weet je wel wat trouwen betekent? Dat je dus haar alles toevertrouwt en ook kinderen van haar krijgt en samen met haar opvoedt… is er nog wel enige vriendschap die meer is dan dat?
Ik adviseer je dus om niet te reageren op zaken waar je verstand van hebt. Niet dat ik je dat ga verbieden want ik geloof in de vrijheid van meningsuiting, maar ik zeg wel dat je als moslim een zware last op je schouder neemt als je praat zonder de juiste kennis in pacht hebt. Want je verteld dingen namens God en God zegt in de Koran waarschuwt diegenen die zonder kennis iets verkondigen over hem wat niet klopt.
er zijn niet alleen koran verzen aangehaald maar ook uitspraken van Sahaba’s en abu Hanifa waar het bijvoorbeeld gaat over de feestdagen van niet moslims (iets wat jij ook beweert)
Verder op jouw bericht:
Kom met bewijzen, praat met bewijzen.. haal me geleerden aan of iets kom met wat inplaats van eigen mening en je selefie-fobie
Samengesteld en vertaald door Abu Marwan
Shaykh Saalih al-Fawzaan zei: Er is niets verkeerd met bezoeken van kaafirs om hun op te roepen naar Islam. De Profeet (SallAllahu ‘Alaihi Wassalam) bezocht zijn vaderlijke oom Abu Taalib toen hij op sterven lag en riep hem op naar Islam, en hij bezocht de Joodse jongen en riep hem op naar Islam.
Maar kaafirs bezoeken om een goede tijd te hebben met hun is niet toegestaan, omdat het verplicht is hun te haten en hen mijden. Het is toegestaan om hun geschenken te accepteren omdat de Profeet (SallAllahu ‘Alaihi Wassalam) geschenken accepteerde van sommige van de kaafirs, zoals het geschenk van al-Muqawqis de heerser van Egypte. Maar het is niet toegestaan hun te feliciteren op de gelegenheid van hun festiviteiten omdat dit hun bevrienden en goedkeuren van hun onwaarheid impliceert.
Al-Muntaqa min Fataawa al-Shaykh al-Fawzaan, 1/255
Ibn Baz heeft gezegd:
Eten met een kaafir is niet haraam als het noodzakelijk is zo te doen, of als dat een of ander shar’i belang dient. Maar zij moeten niet worden genomen als vrienden. dus je moet niet eten met hun voor geen shar’i reden of voor geen shar’i doel. Je moet niet zitten en kletsen met hun en lachen met hun. Maar als er een reden is om zo te doen, zoals eten met een gast, of om hun uit te nodigen naar Islam of hun te leiden naar de waarheid, of voor een of ander andere shari’ reden, dan is het OK.
Het feit dat het voedsel van de Mensen van het Boek halaal voor ons is betekent niet dat we hun als vrienden en metgezellen mogen nemen. Het betekent niet dat we mogen eten en drinken met hun zonder reden en zonder doel. En Allah is de bron van kracht.
Majmoo’ Fataawa wa Maqaalaat Mutanawwi’ah li Samaahat al-Shaykh al-‘Allaamah ‘Abd al-‘Azeez ibn Baaz (may Allaah have mercy on him), vol. 9, p. 324
Shaykh Muhammad al-Saalih al-’Uthaymeen (moge Allah genadig zijn naar hem) werd gevraagd over het oordeel op mengen met de kuffaar en hun vriendelijk behandelen hopend dat zij Moslims zullen worden. Hij antwoorde:
Ongetwijfeld de Moslim is verplicht de vijanden van Allah te haten en om hun te verwerpen, omdat dit de weg is van de Boodschappers en hun volgelingen. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):
”Er is een goed voorbeeld voor u in Abraham en degenen die met hem waren toen zij tegen hun volk zeiden: “Wij hebben niets uitstaande met u en hetgeen gij buiten Allah aanbidt. Wij verwerpen u en er is tussen u en ons eeuwige vijandschap en haat ontstaan, tenzij gij in Allah, de Enige gelooft.”
[al-Mumtahanah 60:4]
”Gij zult geen mensen vinden die in Allah en de Laatste Dag geloven, terwijl zij iemand liefhebben die Allah en Zijn boodschapper tegenwerkt, zelfs al waren dezen hun vader of hun kinderen, of hun broeders, of hun verwanten. Dezen zijn degenen, in wier hart Allah geloof heeft ingegrift en die Hij gesterkt heeft met Zijn Geest.”
[al-Mujaadilah 58:22]
Gebaseerd op dit, is het niet toegestaan voor een Moslim om enige liefde te voelen in zijn hart tegenover de vijanden van Allah die in feite ook zijn vijanden zijn. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):
”O gij die gelooft, neemt Mijn vijanden en uw vijanden niet tot vrienden! Biedt gij hun vriendschap aan, hoewel zij de Waarheid die tot u is gekomen hebben verworpen”
[al-Mumtahanah 60:1]
Maar als een Moslim hun met vriendelijkheid en zachtheid behandelt in de hoop dat zij Moslim zullen worden en zullen geloven, er is niets mis met dat, omdat het onder de kop valt van het openen van hun harten voor Islam. Maar als hij wanhoopt dat zij Moslim worden, dan moet hij hun dienovereenkomstig behandelen. Dit is iets dat is bediscussieerd in detail door de geleerden, voornamelijk in het boek Ahkaam Ahl al-Dhimmah door Ibn al-Qayyim (Moge Allah genadig naar hem zijn).
Majmoo’ Fataawa al-Shaykh Ibn ‘Uthaymeen, 3, vraag nummer. 389.
Allah zegt (interpretatie van de betekenis):
”O, gij die gelooft, neemt de Joden en de Christenen niet tot vrienden. Zij zijn elkanders vrienden. En wie uwer hen tot vrienden neemt, is inderdaad één hunner. Voorwaar, Allah leidt het overtredende volk niet.”
.
[al-Maa’idah 5:51]
Shaykh al-Shanqeeti (moge Allah genadig naar hem zijn) zei:
In dit vers vertel Allah ons dat wie ook de Joden en Christenen als vrienden neemt een van hun is vanwege zijn nemen van hun als vrienden. Elders zegt Allah dat het nemen van hun als vrienden de woede van Allah en Zijn eeuwige bestraffing op de hals haalt, en dat als degene die hun als vrienden neemt een ware gelovige was zou hij hun niet genomen hebben als vrienden. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):
”Gij zult velen hunner de ongelovigen tot vrienden zien nemen. Waarlijk slecht is hetgeen zij voor zichzelf deden zodat Allah toornig op hen is geworden en zij zullen in de straf verblijven.
81. En indien zij in Allah en deze profeet en hetgeen hem werd geopenbaard hadden geloofd, zouden zij hen niet tot vrienden hebben genomen, doch velen hunner zijn ongehoorzaam.”
[al-Maa’idah 5:80-81]
Elders verbied Allah het nemen van hun als vrienden en legt de reden uit voor dat, als hij zegt (interpretatie van de betekenis):
”O gij die gelooft, bevriendt u niet met een volk op hetwelk Allah vertoornd is; zij wanhopen aan het Hiernamaals zoals de ongelovigen wanhopen aan hen, die in de graven liggen.”
[al-Mumtahanah 60:13]
In een ander vers legt Allah uit dat dit is zolang als zij niet genomen worden als vrienden vanwege angst of taqiyah (d.w.z., vriendelijk zijn met hun om kwaad te voorkomen); als dat het geval is dan is degene die dat doet geexcuseerd.
Allah zegt (interpretatie van de betekenis):
”Laat de gelovigen geen ongelovigen als vrienden verkiezen boven de gelovigen – en wie dat doet heeft geen deel aan Allah, tenzij gij u zorgvuldig voor hen hoedt”
[Aal ‘Imraan 3:28]
Dit vers legt al de versen geciteerd boven uit welke verbieden het nemen van de kaafirs als vrienden in algemene bewoordingen. Waar dat naar refereert is de gevallen waar iemand een keuze heeft, maar in gevallen van angst en taqiyah is het toegestaan om vrienden met hun te maken, zo veel als essentieel is om jezelf tegen hun kwaad te beschermen. Dat is onderworpen aan de voorwaarde dat iemands geloof niet getroffen zou moeten worden door die vriendschap en degene die zich gedraagt op die manier vanwege noodzaak is niet iemand die zich op die manier gedraagt uit keuze.
het mag begrepen worden van de schijnbare betekenis van deze verzen dat degene die doelbewust de kuffaar als vrienden neemt door keuze en omdat hij van hen houdt, is een van hen. (Einde citaat.)
Adwa’ al-Bayaan, 2/98,99
Shaykh Naasir al Fahd (Fakka Allahoe Asrah) legt in zijn boek ‘Kufr van degenen die Amerika helpen’ uit dat de interactie en omgang met de kafir drie staten of condities heeft.
dat zijn
De eerste staat: Een omgang of interactie dat de persoon een kafir maakt en hem verwijderd uit de Millah.
Sommige van de Mensen van Kennis heben voor deze conditie de term Tawwali gemaakt, dus alles dat het bewijs bewijst Kufr en afvalligheid te zijn, dan is het van deze categorie en dat is zoals: de Din van de kuffar liefhebben, er van houden dat zij overwinning en dominantie verkrijgen, hun helpen tegen de Moslims.
De tweede staat: Een (verboden) omgang of interactie die iemand niet een kafir maakt en iemand niet verwijderd uit de Millah.
Sommige van de Mensen van Kennis hebben voor deze conditie de term Muwalat gemaakt, dus, alles dat het bewijs bewijst verboden te zijn zonder dat het niveau van kufr bereikt het is van deze conditie en dat is zoals: hun preferreren in de bijeenkomsten, het beginnen met salams geven aan hun, en liefde voor hun welke niet het niveau van Tawwali bereikt enzovoorts.
De derde staat: Een toegestane interactie.
Dat welke geen relatie heeft of binnengaat in Muwalat. Het is alles dat het bewijs bewijst toegestaan te zijn zoals: gerechtigheid tegenover hun hebben, eerlijkheid met diegenen onder hun die geen Muharibin zijn, en het houden van de banden van relatie van de familieleden onder hun, enzovoorts.
Het ver
Ja’far,
Ik heb gisteren en vandaag nog gelezen deze lap tekst. Als jij hierin gelooft dan, ben je gewoon een typische salafist die een oppervlakkige wijze van de islam volgt. Gelukkig willen de meerderheid moslims niets te maken met dit soort uiting van het geloof. Dit komt uit Saoedi-Arabië. Bin Baz, Otheimeen en dergelijk zijn niet de geschikte geleerden die fatwa’s kunnen maken die behoren tot deze tijd. Hun uitleg is veel te beperkt en komt uit de tijd dat moslims eeuwen geleden terug, in de middeleeuwen in oorlog waren met niet-moslims. Dat jij dat nu aanhaalt als bewijs betekent dat je niet voldoende onderwezen bent op het gebied van de islam en geen verstand hebt van die wetenschap.
Ik hoop voor je dat je ooit verder gaat kijken dan je neus lang is en de ware islam ontdekt die niets te maken heeft met uitspraken van ongeschikte salafistische imams.
Ik kwam op je blog terecht en ben begonnen dit artikel voor artikel door te lezen. Ook dit artikel weer helder en duidelijk geschreven.
Pingback: Hoe herken je een salafist? « Badr Youyou